Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNordli, Ingrid C.
dc.contributor.advisorUnhjem, Astrid
dc.contributor.authorAndersen, Solveig Marie
dc.date.accessioned2025-07-17T08:35:21Z
dc.date.available2025-07-17T08:35:21Z
dc.date.issued2025
dc.description.abstractDette masterprosjektet tar for seg temaet fonologisk bevissthet, og hvordan elever på 1.trinn benytter seg av fonologisk kunnskap og erfaringer, i aktiviteter med ukjente språklige fenomen. Problemstillingen lyder som følgende: Hvordan kan lytte-og sangleker bidra til fonologisk oppmerksomhet hos elever på 1.trinn? Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon av elevgrupper som gjennomførte tre språkleker utviklet av Frost og Lønnegaard (1995), hvor jeg har sett etter tegn på fonologisk oppmerksomhet gjennom elevenes utførelse av lekene. Til slutt gjennomførte jeg en sanglek med fokus på rim, og en felles skriveoppgave som ble samlet inn i etterkant. Oppgavens funn blir presentert gjennom fire tema som ble utviklet gjennom tematisk analyse (Johannessen et al., 2018): Lytte ut språklyder, mestring av taleproduksjon, språkets musikk og bokstavkunnskap. Disse fire temaene viser til fire ulike sider med fonologisk oppmerksomhet, og bidrar samlet sett til å svare på problemstillingen. Oppgaven avsluttes med en oppsummerende diskusjon av funn, med forslag til hvordan man kan implementere denne arbeidsmetoden i klasserommet, og hvordan andre kan dra nytte av dette prosjektet. Jeg kom frem til at dette prosjektet kan brukes i en klasse hvor elevene er i skrivestadiene mellom tidlig skriving og fonologisk skriving. Gjennom å bruke språkleker aktivt i undervisningen, kan som lærer bli bevisst på hvilke aspekt med fonologisk oppmerksomhet som kan være krevende for elevgruppen, og hvilke tiltak som eventuelt kan settes inn for de elevene som trenger det. Jeg kom frem til at alle elevene har utnytte av språkleker, uavhengig av tidligere fonologisk kompetanse, og at man som lærer kan bruke dette i praksis, for å bli bevisst over hvilke elever som kan trenge ekstra oppfølging i den tidlige lese- og skriveopplæringen.
dc.description.abstract
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/37751
dc.identifierno.uit:wiseflow:7343546:64314145
dc.language.isonob
dc.publisherUiT The Arctic University of Norway
dc.rights.holderCopyright 2025 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0en_US
dc.rightsAttribution 4.0 International (CC BY 4.0)en_US
dc.title«Hvorfor tror jeg at dette er en sånn holder som har liksom hull oppi seg?»: Elevens bruk av talespråket i arbeid med fonologisk oppmerksomhet i begynneropplæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)