Dybdelæring i personlig økonomi- en tverrfaglig studie lærebøker i matematikk og samfunnsfag
Author
Eskeland, MarieAbstract
I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvilke tverrfaglige muligheter et utvalg lærebøker i matematikk og samfunnsfag kan gi for dybdelæring i personlig økonomi. Bakgrunnen for studien er SIFO- og PISA- rapporter som peker på at norsk skole gir barn og unge for lite og for dårlig undervisning om temaet, samt at det finnes lite forskning på området. Studien tar utgangspunkt i to forskningsspørsmål: 1) Hvordan legger et utvalg lærebøker til rette for dybdelæring i personlig økonomi? 2) Hvordan komplementerer lærebøkene hverandre i å tilrettelegge for dybdelæring i personlig økonomi? Det teoretiske rammeverket tar utgangspunkt i teori om tverrfaglighet, dybdelæring, kritisk tenkning, financial literacy og personlig økonomi.
Dette er en kvalitativ studie, der vi har benyttet en kvalitativ innholdsanalyse til å analysere fire lærebøker for ungdomstrinnet, to for matematikk og to for samfunnsfag. I den forbindelse har vi utviklet et eget rammeverk for analyse, bestående av økonomisk kunnskap, ferdigheter og holdninger som er nødvendige for å utvikle dybdelæring i personlig økonomi. Funnene fra studien indikerer at lærebøkene i matematikk tilrettelegger for dybdelæring i personlig økonomi med hovedvekt på å fremme økonomiske ferdigheter i form av oppgaver og refleksjonsspørsmål. De legger også til rette for økonomisk kunnskap og holdninger, gjennom korte, overordnede tekster. Samfunnsfagslærebøkene har vi funnet at komplementerer matematikklærebøkene ved å i større grad tilrettelegge for økonomisk kunnskap og økonomiske holdninger. Det gjør de gjennom større mengder tekst om personlig økonomi, preget av drøfting, hverdagslige eksempler og sammenhenger. Disse inneholder i tillegg betydelig færre oppgaver og refleksjonsspørsmål enn matematikklærebøkene, og selv om de er gode, med tanke på å utvikle økonomiske ferdigheter, tilrettelegges dette for i mindre grad. Lærebøkenes komplementerende innhold tyder på at lærebøkene kan åpne opp for flere tverrfaglige muligheter for dybdelæring i personlig økonomi.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [542]