"Det er bedre enn lesestund"
Abstract
Resultater fra PISA-undersøkelsen i 2022 viser en nedgang i norske elevers lesekompetanse (Jensen et al., 2023). I skolen har norskfaget et særskilt ansvar for leseopplæringen (Kunnskapsdepartementet, 2024, s. 5), og ved å rette fokuset mot dette kan det bidra med å heve norske elevers lesekompetanse. Som fremtidige norsklærere er dette noe vi må være bevisste på og ta stilling til. Vi har begge stor interesse for lesing og litteratur, dermed bestemte vi oss for å undersøke en undervisningsmetode kalt lesesirkel, som ble observert under en praksisperiode i studiet. Med dette som bakgrunn undersøker vi i denne oppgaven hvordan lesesirkel fungerer som undervisningsmetode for elever på mellomtrinnet. Problemstillingen er utforskende og retter fokus mot hvordan metoden praktiseres og oppleves i en 7. klasse. Lesesirkel innebærer at elevene samleser skjønnlitterære tekster i mindre grupper, med mål om å styrke lesekompetansen. For å besvare denne problemstillingen har vi formulert to forskningsspørsmål: På hvilken måte er lesesirkel knyttet til læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020? og Hvordan opplever elevene lesesirkel som metode? Studien bygger på et kvalitativt forskningsdesign der vi har observert lesesirkel, samt intervjuet både lærer og to elevgrupper. Vi har undersøkt lesesirkel som undervisningsmetode med særlig vekt på det teoretiske som er lagt til grunn, gjennom blant annet sosiokulturelt læringsperspektiv og Illeris tre læringsdimensjoner, og hvordan disse kommer til utrykk i praksis.
Gjennom drøfting av våre resultater har vi fått forståelse av at lesesirkel er en sammensatt undervisningsmetode som er forankret i læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ved flere punkter. Blant annet legger arbeid i lesesirkel til rette for variert undervisning i form av metode og innhold, noe vi vurderer elevene i dette prosjektet verdsetter. Lesesirkel legger til rette for tilpasset opplæring, da gruppesammensetningen er basert på elevenes lesekompetanse gjennom organisatorisk differensiering (Telhaug, 1977, s. 143-145). Elevene samleser med andre elever med tilnærmet lik lesekompetanse, noe vi har vurdert kan bidra til trygghet. Veiledning har vi sett på som en sentral del av lesesirkel. Læreren veileder elevene både individuelt og i grupper. Elevene veileder hverandre underveis i lesingen, både med ordavkoding og leseforståelse. Noe elevene verdsetter med lesesirkel er at de får belønning og miljøskifte. Vi opplever at lesesirkel er en funksjonell undervisningsmetode som krever struktur og planlegging. Ved videreutvikling kan lærere inkludere eksplisitt strategiundervisning som kan bidra til å heve lesekompetansen.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [557]