En studie om Ofotbanens klimaberedskap
Author
Mathisen, Frida AuroraAbstract
Resiliens er et fagområde det forskes mye på for tiden, dog er det fortsatt stor uenighet og lite konsensus om hva resiliens er og hvordan det kan måles. Det er opp gjennom de siste årene framlagt ulike metoder for å kunne måle nivået av resiliens i en infrastruktur, uten at dette har ført til en foretrukken og allmenn metode. Denne studien tar for seg Critical infrastructure resilience index (CIRI) metoden til Pursiainen og Rød (2016) for å forsøke å svare på oppgavens problemstilling: «Hvordan kan man best forsikre at beredskapen på Ofotbanen er resilient mot effektene av klimaendringer?».
For å besvare problemstillingen har jeg utarbeidet tre forskningsspørsmål som undersøker ulike sider av Ofotbanens klimaberedskap, med særlig fokus på nåværende beredskapsnivå, identifiserte svakheter og naturhendelser som påvirker driftsstabiliteten.
Denne oppgaven undersøker Ofotbanens beredskap i møte med nå- og framtidens klimaendringer. Studiens formål er å vurdere hvordan klimatilpassing er integrert i dagens beredskapsarbeid. Med bakgrunn i den kritiske funksjonen Ofotbanen har for både samfunnet og forsvaret, vil det være viktig at banen er resilient mot det ekstreme været og de ytre påkjenningene som forventes å øke i både styrke og hyppighet framover (IPCC, 2022).
Studien bygger på en kombinasjon av kvantitative og kvalitative forskningsdesign. Det ble sendt ut en spørreundersøkelse til ansatte ved Bane NOR, som utgjør en sentral del av studiens primærdata. I tillegg benyttes dokumentanalyse, observasjon og analyse av historiske data for å gi en bredere forståelse av Ofotbanens klimaberedskap.
Funnene viser at de ansatte ved Bane NOR mener at klimaberedskapen på Ofotbanen generelt er noe under det som er satt som akseptnivå. Undersøkelsen har tatt for seg seks kategorier innenfor beredskap, som er basert på Pursiainen (2018) sin teori; beredskapsplan, kriseorganisasjon, redundans, avtaler om bistand, kapasitetsbygging og tidlig varslingssystem. Basert på funnene identifiseres fire forbedringsområder i Ofotbanens klimaberedskap: beredskapsøvelser, bistand under en krise, redundans og ulike skredhendelser. På bakgrunn av dette foreslås konkrete tiltak for å forbedre resiliensen til Ofotbanen i møte med et klima i endring.
Publisher
UiT The Arctic University of NorwayMetadata
Show full item recordCollections
Copyright 2025 The Author(s)