Er historiefaget i den norske skolen preget av moderne forskning, eller er historiefaget en dyrkning av nasjonale myter? : en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/4297Dato
2012-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Rønning, SteinarSammendrag
Denne masteroppgaven er en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie. Oppgaven relaterer det sedvanlige og tradisjonelle historiesynet som har dominert i over 100 år til den læringen elevene blir presentert for i den norske skolen. For å belyse hvordan elever får presentert denne perioden blir lærebøker fra den videregående skole studert og sett i forhold til forskningen. Hovedmålet er å vise at den kunnskapen elevene lærer i skolen, på noen områder, ikke er helt i tråd med hva forskning antyder, og at vi må søke å formidle en lærdom som er mer i tråd med forskingen.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: