Browsing Institutt for lærerutdanning og pedagogikk by Title
Now showing items 649-668 of 1660
-
“I am Cristiano Ronaldo, and I want to be a teacher!”. Motivating L2 English learners through fan fiction-inspired writing
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)This thesis presents a qualitative study based on a lesson plan that introduces fan fictioninspired writing to pupils. Two classes in a lower secondary school participated in the study and completed lessons which gave them the opportunity to choose a fictional character or a celebrity they are fan of and write two texts. The texts they wrote were a resume and a job application, and they were ... -
“I am Sámi, but I am not a Sámi”: Coastal Sámi students’ articulations of identity in a colonial-blind Norwegian state
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-05)This article gives voice to coastal Sámi students and explores their negotiations over being Sámi or Norwegian within the Norwegian education system. Through interviews, students share insights on the extent to which education focuses on Sámi issues and reflect upon their identity. The article explores how youths negotiate personal identity within pre-existing structures by employing Archer’s theory ... -
'I are in New York’: om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07-02)Artikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are ... -
‘I are in New York’: Om tilegnelsen av samsvarsbøyning i engelsk blant innlærere med norskspråklig bakgrunn
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-07)Artikkelen diskuterer tilegnelsen av samsvarsbøyning (mellom subjekt og verbal) ved be i engelsk blant 12–13- og 15–16-åringer med norsk språkbakgrunn. Det legges fram data fra the Corpus of Young Learner Language som tyder på at en del 12–13-åringer overgeneraliserer formen are i presens, mens innlærere fra begge aldersgrupper overgeneraliserer was i preteritum. Mens overgeneraliseringa av are ... -
«I barnehagen leker man mest, og i skolen lærer man masse» En fenomenologisk studie om hvordan barn opplever overgangen til å begynne på skole.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)Formålet med denne studien var å forstå barnas opplevelser av overgangen fra å gå i barnehage til å begynne på skole. I tillegg var det ønskelig å se på om lek og uteskole kunne ha noen betydning for barnas opplevelser i overgangen. Problemstillingen for studien ble formulert slik: Hvordan opplever barn overgangen fra barnehage til skole, og hvordan kan uteskole og lek bidra i overgangen? For å svare ... -
I hvilken grad bidrar pedagogens kunnskap og forståelse av sosial kompetanse til å redusere atferdsutfordringer i barnehagen?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)I denne kvalitative intervjustudien har hvordan barnehagepedagogen jobber med sosial kompetanse knyttet til atferdsutfordringer hos barn i barnehagen. Samspillsferdigheter er for voksne en selvfølge, men grunnlaget for en persons sosiale kompetanse blir lagt i tidlig alder. De fleste norske barn mellom 1-5 år går i barnehage og må forholde seg til det miljøet på daglig basis. Egne opplevelser ... -
I hvilken grad påvirker omvendt undervisning elevenes matematikkunnskap og oppfatninger om matematikk?
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-03-13)De siste årene har omvendt undervisning, eller flipped classroom, vært mye omtalt i både norsk og utenlandsk skoledebatt. I en gjennomgang av relevant litteratur konkluderer Estes, Ingram og Liu (2014) at omvendt undervisning kan ha en positiv læringseffekt. I denne studien ble et kvasieksperiment gjennomført på tre videregående skoler for å undersøke i hvilken grad omvendt undervisning påvirket ... -
I kastet me down on the sofa: A dive into lexical errors and Norwegian influence in the English of pupils in Norway
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Abstract This study aims to find the distribution between interlingual and intralingual influence among pupils in Norway, in addition, we want to observe to what extent the lexical errors among the pupils are influenced by Norwegian. We also observed which lexical errors influenced by Norwegian were the most common. In order to answer our thesis and research questions, we used a quantitative ... -
I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det ... -
‘I think reading is fun, right up to the point where I have to write something about it’. Action Research on the influence of Extensive Reading on pupils’ relationship towards reading English literature
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-13)This study examines lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature and how the implementation of Extensive Reading can influence said relationship. The thesis question is: How may a period of facilitated Extensive Reading influence lower secondary school pupils’ relationship towards reading English literature? Using Action Research, the thesis question was investigated ... -
I Want to Participate—Communities of Practice in Foraging and Gardening Projects as a Contribution to Social and Cultural Sustainability in Early Childhood Education
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-04-14)Learning and development in early childhood is highly dependent on social interaction and exploration through continuous encounters with the real world. Foraging and gardening are outdoor pedagogical practices that have relevance to education for sustainability. Previous work suggests that engagement in such activities can be characterized by the concept “community of practice” (CoP). In this paper, ... -
Ideals meet reality. A qualitative study on student teachers’ attitudes and thoughts on oral English and how this is reflected in their practice
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)This study aims to explore how student teachers view the ideal English teacher when it comes to the use of oral English in the classroom. It also investigates whether or not the student teachers’ attitudes and thoughts on oral English are reflected in their practice. The following research questions was thus formed: “How are student teachers’ attitudes and thoughts towards the use of oral English ... -
Identifisere elever med stort læringspotensial og dysleksi
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)Forskning viser ingen sammenheng mellom dysleksi og IQ, samtidig er det en konsensus at elever med stort læringspotensial og læringsvansker eksisterer. I Norge er det ikke en tradisjon å identifisere styrker hos elever, og det blir opplevd som vanskelig å identifisere elever mer stort læringspotensial og dysleksi. Formålet med studien var å finne kunnskap og få en oversikt over temaet "identifisering ... -
Identifisering av arter i fjæra med digitale verktøy. En mixed methods undersøkelse om hvordan elever bruker og lærer arter i fjæra med Artsapp og Artsorakelet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-27)Denne studien hadde to formål. Det første var å videreutvikle en app slik at den kunne brukes av ungdomsskoleelever til å identifisere de vanligste artene i fjæra. Det andre formålet var å undersøke hvordan elever brukte forskjellige apper i identifikasjonsarbeidet. Det ble gjennomført en 60 min undervisningsøkt med 17 elever i 10. årstrinn om arter i fjæra. Økten inkluderte en førtest og spørreskjema, ... -
Identifisering av spesifikke språkvansker hos enspråklige norske barn. En kvalitativ studie om hvordan logopeder og spesialpedagoger i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste går frem for å avdekke spesifikke språkvansker hos barn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Formålet med studiet er å få et innblikk i hvordan logopeder og spesialpedagoger går frem for å identifisere spesifikke språkvansker (SSV) hos enspråklige norske barn, og kartlegge hvorvidt CELF-4 (Clinical Evaluation of Language Fundaments) og WISC-IV (Wechlers Intelligence Scale for Children) kan brukes for å identifisere SSV hos barn. Oppgaven bygger på et hermeneutisk vitenskapssyn og metoden ... -
Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)Denne studien har hatt som formål å beskrive ulike myter og strukturer som legger føringer for hvordan matematikkopplæringen planlegges med hensyn til tilpasset opplæring og like muligheter for alle elever. Ved å benytte posisjoneringsteori har jeg utforsket hvilke storylines som kunne identifiseres i nyutdannedes opplevelser knyttet til deres arbeid med tilpasset opplæring. Videre hvordan disse ... -
Identitet i overflaten. En undersøkelse i skapende arbeid
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)I denne masteroppgaven har jeg sett på Meld. St. 28 og departementets ønske av fagfornyelsen i praktiske og estetiske fag. Målsetningen er at elevene i grunnskolen skal få kunnskaper, ferdigheter og erfaring med innhold og arbeidsformer som avspeiler videregående opplærings mange retninger og muligheter. Som tilnærming til tematikken har jeg stilt følgende spørsmål: Hvordan utvikle materialkunnskaper ... -
Identitetsbygging gjennom fiksjonsskriving. En studie av identitet i noen fiksjonstekster skrevet av elever på 7.trinn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)I dette masterprosjektet søker jeg svar på hvilke identiteter som kommer til syne i noen fiksjonstekster skrevet av elever på 7. trinn. Jeg gjør undersøkelsen ut fra en forståelse av identitet som bygger på James Paul Gees artikkel Identity as an analytic lens for research in education (2000) og hans bøker Introduction to Discourse Analysis (2014) og How to do Discourse Analysis(2014). Formålet med ... -
Illusjonen om en nasjon? En studie av det nye Rwanda sitt forsøk på å bygge et fellesskap
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-23). -
Illustrating Complex Mappings with Excel
(Others; Andre, 2023)It seems to be a well-kept secret even among mathematicians and scientists that Microsoft Excel can handle complex numbers and functions. This gives easy access to complex arithmetic for a broad audience. Complex functions like sine, exponential and hyperbolic functions are built-in functions in Excel. Together with Excels great graphical capabilities this makes it a nice tool for illustrating complex ...