Show simple item record

dc.contributor.advisorRøvik, Kjell Arne
dc.contributor.authorBækø, Inger Kaisa
dc.date.accessioned2012-09-28T06:27:06Z
dc.date.available2012-09-28T06:27:06Z
dc.date.issued2012-06-01
dc.description.abstractOmdømme og omdømmehåndtering er begreper som er med i tiden, og det forventes nærmest fra alle hold at alle virksomheter skal være opptatte av dette. Denne avhandlingen ser spesielt på en type virksomheter, nemlig såkalte tradisjonsbedrifter, og deres måter å planmessig presentere seg selv på ‒ dvs. fremme sitt omdømme – særskilt med tanke på hvordan de forteller sine historier om seg selv. Mer presist forsøkes det vist hvordan dette kan (synlig)gjøres ved hjelp av såkalte tradisjonsmarkører. Spørsmålet jeg konkret vil fokusere på, er i hvilken grad og eventuelt hvordan tradisjonsbedrifter refererer til sin historie og sine tradisjoner i sine forsøk på å bygge et omdømme,og når de og synliggjør og forteller om det. Dels ser jeg på hva de løfter frem av sine historier, og ikke minst hvordan de gjør – og om disse tradisjonsmarkørene er historisk korrekte, autentiske elementer som ansatte kan gjenkjenne, eller om de konstrueres mer fritt ”oppdiktet” og strategisk for å påvirke omgivelsene. Kan de ansatte identifisere seg med tradisjonsmarkørene, eller er de kun såkalt ”window dressing”? Tradisjonsbedriftene som studeres i avhandlingen er Macks Ølbryggeri og Aron Mat, og jeg forsøker å vise hvordan de bruker tradisjonsmarkører for å fortelle, synliggjøre og presentere sin identitet i omgivelsene. Den teoretiske tilnærmingen bygger hovedsakelig på storytelling, og gjennom dette forsøker jeg å vise hvordan fortellinger blant tradisjonsbedriftene kan utvikles i forhold til gammelinstitusjonell- og ny-institusjonell teori, samt skandinavisk translasjonsteori.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4500
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4236
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en
dc.titleHistoriefortelling blant tradisjonsbedrifter : Mack Ølbryggeris og Aron Mats fortellinger om seg selven
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)