Fysioterapi og arm- og håndfunksjon hos barn med spastisk bilateral cerebral parese : om bevegelseskvalitet, bevegelseserfaring og persepsjon
Author
Ertsås, Camilla SætherAbstract
Denne mastergradsoppgaven handler om fysioterapi rettet mot arm- og håndfunksjon hos barn med spastisk bilateral Cerebral Parese. Hensikten er å dokumentere hva som skjer i en behandlingssituasjon rettet mot arm- og håndfunksjon hos barn med CP. I tillegg analyseres eventuelle endringer i bevegelseskvalitet og funksjon, for å få en dypere forståelse av hvorfor endringene skjer. Studien er kvalitativ med bruk av ikke-deltagende observasjon av to behandlingssituasjoner. Utvalget er strategisk og består av to fysioterapeuter og to barn med spastisk bilateral CP med GMFCS-nivå 5 og MACS-nivå 5. Materialet belyses ved hjelp av teori om motorisk læring, bevegelseskvalitet, håndtering og kroppsfenomenologi. Materialet viser at fysioterapeutene gjennom håndtering og aktiviteter setter krav til bruk av overekstremitetene og at barna settes i sentrum for behandling. Funksjonen i overekstremitetene øker på bakgrunn av barnas oppmerksomhet mot hendende, motivasjon og tilrettelagt håndtering. Mindre endringer i bevegelseskvalitet observeres i forhold til alignment, endret tonus og evne til selektiv bevegelse i overekstremitet. Bevegelseskvalitet ser imidlertid ut til å ha mindre fokus sammenlignet med å holde barnet interessert og aktivt. Tilrettelegging for sansestimulering og bevegelseserfaringer ser ut til å ha større betydning enn bevegelseskvalitet i disse behandlingene.
Nøkkelord: Cerebral parese, bilateral spastisk cerebral parese, fysioterapi, arm – og håndfunksjon, bevegeleskvalitet, fenomenologi, bevegelseserfaring og persepsjon.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2012 The Author(s)
The following license file are associated with this item: