Nye registreringer

  • Remediating deficits? Problem representations in Norwegian policies for newly qualified teachers 

    Skytterstad, Remi; Antonsen, Yngve; Stenseth, Anna Maria Helena (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2024-07-18)
    This article analyzes how newly qualified teachers (NQTs) are conceptualized in Norwegian policy, specifically the green paper ‘NOU 2022: 13: With Further Significance’. Utilizing Carol Bacchi’s ‘What’s the Problem Represented to Be?’ approach, we dissect policy proposals and solutions to uncover and examine a tension-filled conceptualization of NQTs as both ‘valuable contributors’ and ‘being in ...
  • "å lese bok er som en ferie i hodet mitt" 

    Fagerheim, Linn Anett (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om hvordan aktiv elevmedvirkning i design og bruk av en lesekrok kan påvirke elevenes leselyst. Målet med studien er å undersøke om leselysten til en 3.klasse ble påvirket ved at de aktivt fikk delta i design og bruk av en lesekrok under lesestunden. Problemstillingen stiller følgende spørsmål: På hvilken måte kan aktiv elevmedvirkning i design av ...
  • The English teacher in the Sámi speaking classroom 

    Meli, Anna Lovise Nymo (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    This master's thesis explores the multilingual teaching situation as seen in Norway’s northernmost county Finnmark, with a special focus on Sámi-speaking classrooms. The study aims to investigate how English teachers consider their bilingual Sámi-Norwegian students' backgrounds in their teaching, and what challenges they face. The study is based on qualitative interviews with four English teachers ...
  • Tverrfaglig prosjekt i norsk og matematikk om et samisk opphavssagn: elevers opplevelse av prosjektarbeid om nærmiljøet og tradisjonskunnskap sett i lys av samisk pedagogikk 

    Henriksen, Birgitte Alice; Yri, Anna Dorthea Yri (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan mellomtrinnselever ved en fådelt sjøsamisk skole har opplevd vårt egendesignede, dekoloniserende, tverrfaglige prosjektarbeid i norsk og matematikk om et lokalt samisk opphavssagn, ved bruk av samisk pedagogikk. Bakgrunnen er at samiske tema står sterkere i læreplanen LK 20 og at Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og flere samiske forskere, ...
  • "Hvorfor skal vi lære dette?" En kvalitativ studie av matematikklæreres erfaring om bruk av relevans 

    Fossmo, Andreas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Masteroppgavens tema er læreres erfaring med relevans. Besvarelsens formål er å få innsikt i hvordan lærere forstår relevans og hvilke erfaringer de har med å skape relevans. I tillegg studerer jeg utfordringer lærerne mener relevans kan by på, og hvordan lærere kan respondere når elever uttrykker opplevelsen av manglende relevans. Problemstillingen er "Hva tenker lærere om bruk av relevans i ...
  • Problemløsende matematikkundervisning som utviklingsarbeid 

    Lauritsen, Ingrid Kristine Liland (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Denne masteroppgaven er en kvalitativ aksjonsforskning hvor formålet er å undersøke problemstillingen "Hvordan vil læreren reflektere rundt og eventuelt endre sin tilnærming til å undervise problemløsende etter deltakelse i et utviklingsarbeid?". I lærerutdanningen og LK20 er utforskning og problemløsning sentralt. Jeg som lærerstudent har savnet praktisk erfaring i å undervise problemløsende og ...
  • Implementering av det tenkende klasserommet - En casestudie om virkninger implementering av det tenkende klasserommet kan få på 

    Mikalsen, Vanessa Bauer; Endresen, Chris-Thore (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-14)
    Denne masteren tar for seg implementeringen av undervisningsmetoden «å bygge tenkende klasserom i matematikk» av Peter Liljedahl (2023), og hvordan denne påvirker kommunikasjonsmønstrene i en klasse på småtrinnet og ungdomstrinnet. Bakgrunnen for oppgaven vår er basert på LK20, og dens økte fokus på samarbeid og kommunikasjon. Videre ønsker vi å få et mer nyansert bilde av metoden, da den spesielt ...
  • Transformative partnerships with university schools 

    Hatlevik, Ida Katrine Riksaasen; Eriksen, Tone Malmstedt; Hunskaar, Tove Seiness; Steele, Annfrid Rosøy; Unhjem, Astrid; Vedeler, Gørill Warvik (Chapter; Bokkapittel, 2024)
    The establishment of transformative partnerships between a teacher education (TE) institution and a few selected “university schools” is widely recognized as a strategy to ensure the ongoing quality development of TE programs and to increase research-based development in schools. The University of Oslo and UiT The Arctic University of Norway were the first TE institutions in Norway to establish these ...
  • Lærerstudentenes erfaringer med trepartssamarbeid i oppstarten av arbeidet med FoU-oppgaven 

    Postholm, May Britt; Jakhelln, Rachel Elise (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-03-11)
    Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot lærerstudentenes arbeid med FoU-oppgaven i sitt 3. studieår. Artikkelen tar utgangspunkt i en studie hvor kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) var det teoretiske rammeverket, og hvor endringsverkstedet (change laboratory) var en sentral møteplass for lærerstudenter, lærerutdannere og praksislærere. Artikkelen svarer på følgende problemstilling: Hvordan ...
  • Research approaches in master-based teacher education preparing student teachers for professional work 

    Antonsen, Yngve; Toom, Auli; Ulvik, Marit; Drageset, Ove Gunnar; Olsen, Knut Rune; Hjardemaal, Finn Rudolf; Sæther, Kari-Anne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-07-10)
    Student teachers have been found to be critical toward the research approaches they learned from their master's-based teacher education programmes. Our aim is to discuss how certain research approaches learnt during a 5-year academic master's level teacher education, may bring student teachers close to practice and provide them with conceptual and practical tools for a thorough understanding of the ...
  • The significance of multilingual children's voices in research 

    Pesch, Anja Maria; Sundelin, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-02-08)
    This paper discussesethical and methodological aspects of research among multilingual children regarding the inclusion of theirvoices. The starting point ofthispaper is a field of tension concerning multilingual children’s participation in research. On the one hand, children have the right to protection, while onthe other,theyhave the right to be heard and should be studied by virtue of being children. ...
  • Med blikk på inkludering: Samtaletrekk og læringsmuligheter i den matematiske samtalen 

    Midttun, Tonje Pettersen; Westermoen, Bente Nistad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
    Sammendrag Vårt fokus i masteroppgaven er hvordan læreres bruk av samtaletrekk i matematikksamtalen kan bidra til læringsmuligheter for alle. Vi ser på hva som kjennetegner elevenes læringsmuligheter og undersøker elevenes opplevelse av å være inkludert i matematikksamtalen når samtaletrekk benyttes. I det teoretiske rammeverket presenterer vi teori om matematiske samtaler og samtaletrekk, samt ...
  • GenAI in the English subject – from the pupils’ perspective. A mixed method study on pupils’ actual and wanted use of generative artificial intelligence in the English subject 

    Ingerøyen, Sondre (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
    This Master’s thesis aims to explore how pupils use generative artificial intelligence (GenAI) in the English subject and how pupils would like to use the technology in the future. This research objective was based on the lack of research into both the pupils’ perspectives on using GenAI, as well as subject-specific research on the use of the technology. The thesis is based on the findings ...
  • «Jeg leste for å huske teksten». En kvalitativ studie om elevers strategibruk i arbeid med multiple tekster på iPad 

    Holst, Marianne Jentoft; Waltenberg, Indianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-15)
    Denne masteroppgaven tar for seg hvordan høytpresterende elever på 6. trinn- arbeider med multiple tekster på iPad, hvor formålet var å undersøke strategier elevene anvendte. På bakgrunn av dette utformet vi følgende problemstilling: Hvordan arbeider et utvalg elever med multiple tekster på iPad, og hvordan reflekterer de over strategiene de bruker? For å svare på problemstillingen gjennomførte ...
  • Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i utforskende og problembasert undervisning? En mixed method analyse av en norsk lærerveiledning 

    Kornør, Daniel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
    Lærerveiledninger har til hensikt å støtte lærere i planlegging og gjennomføring av undervisning. Tidligere forskning innen feltet har vært begrenset i omfang. I denne studien utfører jeg en kvalitativ innholdsanalyse av en norsk lærerveiledning som er rettet mot elever på 5. trinn. Målet med studien er å adressere følgende problemstilling: Hvordan kan en norsk lærerveiledning støtte læreren i ...
  • "Jeg fikk et annet svar, jeg tenkte at ..." En kvalitativ casestudie om hvordan tallsnakk kan påvirke utvikling av tallforståelse 

    Foshaug, Hedda Marie; Martnes, Silje Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-14)
    Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan undervisningsmetoden tallsnakk kan påvirke utviklingen av tallforståelse hos elever på mellomtrinnet. For å få innsikt i dette, har vi gjennomført en kvalitativ casestudie over en periode på seks uker. Vi tok videoopptak av seks undervisningsøkter med tallsnakk, samt gjennomførte oppgavebaserte intervjuer med elevene i forkant og etterkant ...
  • Hvordan kan Number Talks påvirke klasseromsnormer? En kvalitativ aksjonsforskningsstudie om hvordan Number Talks kan påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet 

    Mathisen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2024-05-12)
    Gjennom dette masterprosjektet har jeg undersøkt sammenhengen mellom undervisningsmetoden Number Talks og normene i matematikklasserommet. Jeg ønsket å lære mer om hvordan man kunne utvikle normene. Problemstillingen jeg utformet er som følger: «Hvordan kan bruk av Number Talks påvirke de sosiale og sosiomatematiske normene i klasserommet?». For å kunne besvare problemstillingen har jeg gjennomført ...
  • Ivaretar læreverk i matematikk fagfornyelsens kjerneelement om utforsking og problemløsning? 

    Opdahl, Malen Nyheim; Johannessen, Synne Øien (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-11-01)
    I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk setter vi søkelyset på oppgavene i to godt etablerte læreverk for sjette trinn i matematikk i Norge. Det overordnede målet med denne oppgaven er å finne ut om to av de mest kjente læreverkene i Norge har utformet lærebøker for 6. trinn som legger til rette for utforsking og problemløsing, som er ett av fagfornyelsens kjerneelement. For å svare på dette ...
  • The national test in English: A game of organizational Chinese Whispers? 

    Ness-Voll, Sverre; Haoual, Ishak Moe (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    Som fremtidige lærere anser vi kontinuitet i skolens kvalitetsutvikling som et svært viktig tema. En stor del av kvalitetsutviklingen i skolen er de årlige nasjonale prøvene, som ble innført etter dårlige resultater på PISA-undersøkelsen i 2000, også kjent som «PISA-sjokket». Etter innføringen har det vært mye kritikk rettet mot de nasjonale prøvene, og senest i 2023 gikk Utdanningsforbundet inn for ...
  • Dragonbox - en alternativ måte å lære likninger? 

    Solheim, Malin Victoria (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2024-05-15)
    I mitt mastergradsprosjekt har jeg sett hvordan bruk av det algebrabaserte spillet Dragonbox Algebra 12+ kan påvirke elevers læring i emnet likninger. Bakgrunnen for oppgaven var dårlige resultater på TIMSS innenfor emneområdet algebra, og tidligere forskning på Dragonbox i et amerikansk forskningsprosjekt. Det var derfor interessant å se om det var mulig å få tilsvarende resultater hos norske elever ...

Vis mer