Show simple item record

dc.contributor.authorAndreassen, Bengt-Ove
dc.date.accessioned2013-03-07T07:35:27Z
dc.date.available2013-03-07T07:35:27Z
dc.date.issued2012
dc.description.abstractIn 1992 and 2010 the group within the Laestadian tradition labeled “the firstborns” or “the firstborn group” published brochures in which they express their beliefs and identity. Using a discourse analytical approach the article aims to examine the Firstborn’s selfrepresentation in these brochures. A goal is to investigate whether or not the Firstborn self-representation has changed in the period between the two brochures. A main argument is that the group’s mediation and way of representing themselves in 2010 is characterized by a new use of established concepts which point to a possible secession from the Norwegian State Church and the establishment of a separate independent religious organization.en
dc.description.abstractI denne artikkelen er det en læstadiansk gruppes mediering av seg selv i egenproduserte brosjyrer det handler om. Læstadianismen er en konservativ form for kristendom som henter sitt utspring fra en kirkelig vekkelse rundt presten Lars Levi Læstadius på midten av 1800-tallet i Nord-Sverige. I dag finnes den i en rekke ulike grupperinger. På Nordkalotten har læstadianerne holdt fast på tilhørigheten til de respektive nasjonale statskirker. Fra tusenårsskiftet har imidlertid en av de mange læstadianske grupperingene, de såkalte ”førstefødtlæstadianerne” (også kalt ”de førstefødte”), begynt å utføre ritualer som tidligere har vært forstått som kirkelige handlinger – dåp, nattverd og konfirmasjon – i sine egne samlingshus. Det representerer noe nytt i bevegelsen. Torgeir Nordvik (2013, in press) har vist i en analyse av korrespondanse mellom de førstefødte og biskopene i Nord- og Sør-Hålogaland hvordan de kirkelige ritualene framtrer som kontroversielle berøringspunkter mellom kirken og de førstefødte i perioden 2000-2004. Konkret handler det om at de førstefødte i denne perioden tar ritualene ut av kirken og inn i bevegelsens egne forsamlingshus. Her forrettes de av deres egne predikanter. Det vil si lekpredikanter utpekt av forsamlingen. Samtidig ønsker de førstefødte fremdeles å være medlemmer av Den norske kirke, paradoksalt nok.en
dc.identifier.citationNordlit 30(2012) s. 35-50en
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 952743
dc.identifier.issn0809-1668
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/4883
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4603
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Theology and religious science: 150::Religious science, religious history: 153en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en
dc.subjectlæstadianismenen
dc.subjectmedieringen
dc.subjectteksten
dc.titleFørstefødtlæstadianernes selvrepresentasjon. En analyse av to brosjyreren
dc.typeJournal articleen
dc.typeTidsskriftartikkelen
dc.typePeer revieweden


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record