"I stretch my knees and I bend my toes ...". En observasjonsstudie av konduktive praksissituasjoner
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/505Date
2006-08-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bårdsen, ÅseAbstract
Hensikten med denne oppgaven er å bidra til større innsikt i konduktiv opplæring som
praksisform. Med utgangspunkt i observasjon av aktiviteter, virkemidler og samhandling setter
oppgaven fokus på sammenhengen mellom barns deltagelse, og læring og utvikling hos
førskolebarn med cerebral parese.
Konduktiv opplæring, også kalt Petø-metoden, ble utviklet i Ungarn i årene etter 2.
verdenskrig, og er i løpet av de siste årene tatt inn som en del av det offentlige
habiliteringstilbudet og det offentlige videreutdanningstilbudet for helse og pedagogisk
personell i Norge. Siden 1997 har det vært gitt et permanent tilbud i konduktiv opplæring ved
Universitetssykehuset i Tromsø (UNN). Empirien i oppgaven er innhentet gjennom feltarbeid
og videoobservasjoner av treningssamlinger ved seksjon for barnehabilitering, UNN.
Konduktiv opplæring beskrives som en helhetlig tilnærmingsmåte med spesiell vektlegging på
motorisk læring. Aktiv deltagelse trekkes frem som sentral forutsetning for læring både i
konduktiv opplæring og i nyere teorier om barns læring og utvikling. I analysene av de
konduktive praksissituasjonene er derfor barns deltagelse og ulike aspekter og innfallsvinkler
til motorisk læring vektlagt. Analysene viser at barns deltagelse forstås ulikt og kommer til
uttrykk på ulike måter i de forskjellige praksissituasjonene. Dette drøftes opp mot nyere
teorier, der mening, motivasjon, initiativ og samhandling trekkes frem som sentrale
forutsetninger for å fremme læring.
Resultatene viser at de aktiviteter og virkemidler som benyttes i konduktiv opplæring setter
bestemte rammer for konduktors væremåte. Dette fremmer samhandlingsmønstre som
stimulerer til ulike former for og grad av deltagelse. Treningsprogrammene og
instruksjonsmåten som benyttes er standardiserte. Det medfører liten grad av individuell
tilpasning av aktiviteter til det enkelte barn. Analysene av situasjonene viser at de kan deles
inn i tre grupper basert på fellestrekk og ulikheter ved barnas deltagelse. Gruppene er kalt 1)
’utføring og repetering’ 2) ’konsentrert fokus’ og 3)’initiativ, valg, kreativitet’.
Deltagelsesbegrepet drøftes og brukes til å belyse og nyansere hvordan barns deltagelse
varierer i form og kvalitet i de ulike gruppene..
Sentrale deler av metodens tilnærmingsmåte viser en sterk assymmetrisk relasjon mellom
voksen og barn, der barns deltagelse i stor grad knyttes opp mot utføring og repetering av
instruksjon. Her formidles et syn på læring og utvikling som i liten grad er forenelig med den
måten barns læring og utvikling forstås i nyere teorier. Det er likevel ikke grunnlag for å si at
det foreligger entydige trekk når det gjelder hvilken type samhandling og deltagelse som
fremmes i konduktiv opplæring. Flere situasjoner viser deltagelse og relasjon mellom voksne
og barn preget av gjensidighet, engasjement, valg, kreativitet, og glede.
Med bakgrunn i ulike perspektiver på barn og barndom, kropp og funksjonshemming, trekker
jeg avslutningsvis frem noen betenkeligheter ved å fokusere for ensidig på trening av
bevegelser og funksjoner hos barn.
Description
Dette er en hovedoppgave.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2006 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Viridans gruppe streptokokker – inflammatorisk respons i en blodmodell
Broback, Bjørn Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)Bakgrunn: Viridans gruppe streptokokker (VGS) er en heterogen gruppe med bakterier som er sett på som opportunistiske bakterier. De har nå blitt en vanligere årsak til alvorlig sepsis hos nyfødte og immunsupprimerte barn. Formålet med denne studien er å sammenligne immunresponsen til en VGS bakterie (Streptococcus mitis) mot en gruppe B streptokokk (GBS) og Staphylococcus haemolyticus i en ex vivo ... -
The Temporomandibular Joint in Juvenile Idiopathic Arthritis, focusing on Quality of Life, Oral Microbiome and Intervention
Frid, Paula (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-10-02)The temporomandibular joint (TMJ) is commonly involved in juvenile idiopathic arthritis (JIA), and may lead to impaired mouth opening, pain and facial growth disturbances. Asymptomatic TMJ arthritis may be diagnosed late in the disease course, thus management is challenging. The overall objectives of this thesis were to provide new knowledge on quality of life (QoL), the oral microbiome and interventions ... -
Prognostic Impacts of Angiopoietins in NSCLC Tumor Cells and Stroma : VEGF-A Impact Is Strongly Associated with Ang-2
Andersen, Sigve; Dønnem, Tom; Al-Shibli, Khalid Ibrahim; Al-Saad, Samer; Stenvold, Helge; Busund, Lill-Tove; Bremnes, Roy M. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)Angiopoietins and their receptor Tie-2 are, in concert with VEGF-A, key mediators in angiogenesis. This study evaluates the prognostic impact of all known human angiopoietins (Ang-1, Ang-2 and Ang-4) and their receptor Tie-2, as well as their relation to the prognostic expression of VEGF-A. 335 unselected stage I-IIIA NSCLC-patients were included and tissue samples of respective tumor cells and ...