Det musikkpedagogiske prosjektet Takt & Tone som praksisfellesskap Kompetanseutvikling og deltakerbaner
Abstract
Rapporten presenterer en kvalitativ studie av et musikkpedagogisk prosjekt i en norsk kommune.
Prosjektet hadde som mål å gi elever og lærere i kommunen bedre forhold for læring og undervisning, blant annet ved å gi utvalgte skoler bandinstrumenter, og å gi muligheten til å utvikle kompetanse i undervisning i rytmiske musikksjangre. Målet med den foreliggende studien var å se på problemstillinger knyttet til prosjektets målsetting og kompetanseutviklende potensial gjennom intervjuer med lærere og ledere i prosjektet.
Drøftingen av studiens tematikk ble gjort i lys av Lave og Wengers teorier om praksisfellesskap
og situert læring. Studien viste at deltakerne hadde svært forskjellige utgangspunkt for å engasjere seg i prosjektet, og de forskjellige
deltakerbanene gjorde at det tok tid å få samlet prosjektet omkring felles mål og innhold. Gjennom møter og felles kurs opplevde deltakerne at de utviklet sin kompetanse på forskjellige områder, noe som blant
annet førte ti
l at flere etter hvert opplevde eierskap til prosjektet.
Publisher
University of TromsøUniversitetet i Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
The following license file are associated with this item: