Historieundervisningsteorier i lærebøker for videregående skole
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/5222Date
2013-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Kim, Tae JoAbstract
Hvorfor er historie viktig? For en historiedidaktikker eller en historielærer vil spørsmålet være ”hva slags funksjon eller oppgave skal historie som skolefag ha i dag? Med dette som utgangspunkt ønsker jeg å utrede historieundervisningsteorier som kan gi svar på dette. De går ut ifra hva hvilke målsetninger historiefaget bør ha, hvilket innhold og hvilken funksjon historiefaget bør etterstrebe. Men hvordan reflekterer lærebøkene historieundervisningsteoriene? Hvordan kommer dette frem? Ved å bruke bokanalyse kan derfor være interessant å finne ut om hvordan historieundervisningsteoriene blir reflektert i lærebøkene.
Resultatene viser at læreverkene Portal, Tidslinjer og Historie reflekterer historieundervisningsteoriene i stor grad. Hver teori har fått sin logiske plass i lærebøkene og spiller en viktig rolle i den plassen den har fått.
Konklusjonen er at læreverkene Tidslinjer og Historie bruker en syntese modell for å reflektere historieundervisningsteoriene, mens Portal ønsker å fremstå som et læreverk for den nye historiedidaktikken.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2013 The Author(s)
The following license file are associated with this item: