Å være eller ikke være førskolelærer
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/5275Date
2013-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Jenssen, MonicaAbstract
Sammendrag
Tema for denne masteroppgaven har vært valg av førskolelærerutdanning og motivasjon til å fortsette i yrket etter ett visst antall år. Vi har i Norge i dag full barnehagedekning. Det vil si at alle som vil ha en barnehageplass skal få tilbud om det i fra kommunen de bor i. Alle barn under 6 år har altså rett til en barnehageplass.
Barnehagesektoren er i en enorm utvikling og er i dag underlagt Kunnskapsdepartementet. Det vil si at barnehagene som tidligere har vært underlagt barne-og familiedepartementet, er flyttet over til Kunnskapsdepartementet, og har fått status og blir i dag betraktet som en del av det som blir omtalt som det livslange læringsforløpet. Utdanningen som utdanner førskolelærere eller det som skal hete barnehagelærerutdanningen i fra August 2013, er under omorganisering. Vi blir samtidig klar over at det er mange som forlater profesjonen og mange unge som ikke er motivert til å velge denne type utdanning og karrierevei. Dette bekymrer både myndighet og alle med hjerte for barnehagene og et kompetent personale i barnehagene.
Med bakgrunn i dette ønsket jeg å finne de underliggende årsakene for hvorfor informantene hadde valgt førskolelærerutdanningen og jeg ville dykke ned i informantenes motivasjon for å fortsette i yrket etter mer en 10 år i yrket. Dette for å se om jeg kunne finne noen faktorer som muligens ville kunne bidra til å rekruttere flere til å velge en utdanning som barnehagelærer. Jeg valgte en kvalitativ tilnærming til problemstillingen min. Tidlig i prosessen var jeg bevisst på at jeg ville prøve å finne 3 menn og 3 kvinner som informanter. Jeg valgte å bruke intervju som metode og i analyse arbeidet valgte jeg å bruke Grounded theory som verktøy til å analysere intervjuene mine. Jeg benyttet halvstrukturert intervju, som gir mulighet for å stille oppfølgende spørsmål. Mine seks informanter arbeider i dag i ulike barnehager som pedagogisk ledere.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2013 The Author(s)
The following license file are associated with this item: