Show simple item record

dc.contributor.advisorKarlsen Bæck, Unn-Doris
dc.contributor.authorPettersen, Tone
dc.date.accessioned2013-07-11T11:18:43Z
dc.date.available2013-07-11T11:18:43Z
dc.date.issued2013-05-15
dc.description.abstractDet er i dag en stor utfordring for den videregående opplæring å få elever til å fullføre, med enten yrkeskompetanse eller studiekompetanse som sluttresultat. Forskning viser at hver tredje elev faller fra. I denne studien har jeg undersøkt hvilken betydning elevenes relasjoner til lærere har i forhold til å lykkes på videregående. Gjennom kvalitative forskningsintervju med seks ungdommer, har jeg fått kunnskap om hvordan deres møte med lærerne har bidratt til både mestringsopplevelser og nederlag. Alle informantene har fullført videregående på normert tid, men har vært i faresonen for å bli frafallselever. Empirien min viser at hvilken relasjon lærerne klarer å skape til elevene, har stor betydning for elevenes mulighet til å lykkes. Elevene kommer på skolen med ulike forutsetninger og erfaringer, og lærerutdanningen skal gi elevene forutsigbarhet ved at alle skal bli møtt med respekt og likeverd, og bli sett for den de er. Om dette skjer, avhenger av lærernes relasjonskompetanse. Konsekvensene av dette vil kunne være manglende motivasjon og mestring, noe som medfører at elevene får tanker om å slutte på videregående.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5276
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_4986
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289en
dc.titleHvilken betydning har elevenes relasjoner til lærere i forhold til å lykkes på videregående?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)