Kommunikasjon av samfunnsansvar i et omdømmeperspektiv: Vi blir - andre drar! En studie av organisasjonsidentifisering i Sparebank1 Nord-Norge
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/5297Dato
2013-04-24Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Skavhaug, Anne-GreteSammendrag
Denne oppgaven handler om organisasjonsidentitet og identifisering. Oppgaven tar for seg virksomhetsidentitet og organisasjonsidentitet i Sparebank1 Nord-Norge. Her analyseres forskjellen mellom identitetene og dekoplingsresonnementet brukes for å besvare om organisasjonens identiteter er dekoplet. Konklusjonen er at organisasjonen ikke synes dekoplet, men at identitetene er i overensstemmelse med hverandre. Den kommuniserte og faktiske identiteten oppleves som sammenfallende. Oppgavens andre hoveddel omhandler autokommunikasjon og opplevd ekstern prestisje. Her ses det nærmere på om disse teoriene kan forklare den identifiseringen de ansatte opplever med virksomhetsidentiteten (den kommuniserte). Konklusjonen viser at autokommunikasjon og opplevd ekstern prestisje sannsynligvis har en effekt for hvordan ansatte slutter opp omkring organisasjonens identitet.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2013 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: