Show simple item record

dc.contributor.advisorOlsen, Svein Ottar
dc.contributor.authorJørgensen, Ildri
dc.date.accessioned2013-11-20T08:37:08Z
dc.date.available2013-11-20T08:37:08Z
dc.date.issued2013-05-30
dc.description.abstractMange bankkunder er «lojale» eller bytter ikke bank selv om de er svært mistilfreds. Hovedformålet med denne oppgaven var derfor å kartlegge hvorfor bankkunder bytter eller ikke bytter bank. Denne oppgaven belyser derfor mer presist hva som påvirker kundens intensjonstilbøyelighet og faktisk bytte av bank. Det teoretiske rammeverket bygger på teorier av banklojalitet og barrierer for bytte av kundeforhold. Lojalitetsbegrepene inkluderer intensjon, faktisk bytte, samt positiv og negativ vareprat. De uavhengige variablene inkluderer tilfredshet/mistilfredshet og byttekostnader. I tillegg inkluderer min forklaringsmodell involvering og variasjonssøking som moderatorer mellom tilfredshet og lojalitet. For å avdekke intensjon til å bytte og faktisk bytte bank gjennomførte jeg en spørreundersøkelse på internett. Jeg laget spørreundersøkelsen i Questback som ble sendt ut til over 500 stykker. Utvalget besto av totalt 264 respondenter i alle yrkesgrupper og fra alderen 18 – 60+. Funnene som er gjort i denne studien indikerer at kundens intensjon blir påvirket av tilfredshet, mistilfredshet og finansielle byttekostnader. Videre viser resultatet at kunder som har intensjonen til å bytte bank snakker negativt og mindre positivt om sin hovedbank. Det er også en tydelig effekt fra moderatorene involvering og variasjonssøking på sammenhengen mellom tilfredshet/ mistilfredshet og lojalitet.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/5529
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_5229
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2013 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en
dc.titleIntensjon til å bytte bank : En studie av hvorfor bankkunder bytter eller ikke bytter banken
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)