Vi sees på Facebook: vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Internett
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/5592Date
2013-12-04Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bondarenko, Elena V.Abstract
Temaet for denne oppgaven er vennskapsforhold mellom unge ansatte og lett utviklingshemmede ungdommer på Facebook. Vennskapsforhold mellom ansatte og brukere er et komplisert tema, som inkluderer både etiske og psykologiske spørsmål.
Studier viser at ansatte har forståelse over sin egen rolle i samhandling med brukere på arbeidsplass. Hva skjer med forståelse av sin rolle hos ansatte når samhandlingen skjer i virtuell virkelighet utenom arbeidsplassen?
Forskningsspørsmål blir deretter hvilke refleksjoner har ansatte over å ha to ulike roller: som personale på jobb og Facebookvenn med brukere på fritiden.
Oppgaven sikter på å få tak i ansattes egne forståelser over hvilken rolle de har i samhandling med brukere og hvordan den rollen forandres ved virtuell kontakt. Datamaterialet er hentet fra intervjuer med 7 ansatte i alderen 20-30år ved hjemmetjenesten om deres samhandling med utviklingshemmede ungdommer via Facebook.
Analysen av materialet presenteres i tre hovedkapitler. Første kapittel tar for seg etiske refleksjoner av ansatte om samhandling med brukere i arbeidshverdagen og forståelse av egen profesjonelle rolle. Ansattes rolle i utvikling av selvbilde og vennskapsforhold hos utviklingshemmede ungdommer på en profesjonell arena. Andre kapittel tar for seg hvordan forståelsen over sin rolle forandres når kommunikasjonen foregår virtuelt. Tredje kapittel tar for seg refleksjoner til ansatte om forskjeller mellom de to ulike rollene.
Resultatene av oppgaven tar opp et veldig diskutert i samfunnet problem- samhandling mellom tjenesteytere og tjenestemottakere via sosiale media.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2013 The Author(s)
The following license file are associated with this item: