LP-modellen - Erfaringer med fokus på lærergruppearbeid, problematferd og utvikling av egen praksis
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/5693Date
2013-10-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Tangvik, Vigdis AbelvikAbstract
Tema for masteroppgaven er læreres erfaringer med LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse). Problemstillingen er: Hvordan opplever lærere arbeidet med LP-modellen, og har det hatt innvirkning på deres praksis? Formålet er å beskrive erfaringer fra lærergruppene, hvilken innvirkning LP-modellen har hatt på forståelsen for problematferd, og om den har hatt innvirkning på deres og skolens praksis. I oppgavens teoridel har jeg gjort rede for problematferd, systemteori og læringsmiljø. Jeg har også beskrevet LP-modellen. Jeg har brukt et kvalitativt forskningsintervju for innsamling av data. Analyse av data er gjort gjennom en temasentrert tilnærming. Sentrale funn blir presentert for deretter å bli drøftet i lys av teorien. Jeg har funnet at lærerne i min undersøkelse har opplevd arbeidet i lærergruppene som positivt. De forstår og håndterer problematferd i stor grad ut fra et relasjonelt perspektiv og de beskriver at LP-modellen har medført at de har fått et større fokus på sin egen rolle. I forhold til skolen som helhet sier de at det har blitt større åpenhet og økt grad av samarbeid i kollegiet. Utvalget mitt er så lite at en generalisering ikke er mulig, hensikten har vært å gi en beskrivelse av noen læreres erfaringer.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2013 The Author(s)
The following license file are associated with this item: