Aktive turister gir verdier
Forfatter
Prebensen, Nina KatrineSammendrag
Reiselivsnæringen i Norge forteller at turistene bruker mindre penger. Undersøkelser viser at turistene synes Norge er ensformig, kjedelig, og dyrt. Hva gjør norgesferien variert, spennende og verdifull? Hva gir valuta for pengene? Det å forstå hvordan verdier skapes i opplevelsesbransjene er grunnleggende for økt lønnsomhet, konkurransekraft og bærekraftighet. Opplevelsesindustrien blir i stor grad behandlet, teoretisk så vel som praktisk, ut fra en service- og tjenestetankegang. Dette er forståelig da opplevelser og service har mange like trekk. Tjenester og opplevelser lar seg dårlig lagre, og de er “usynlige/uhåndgripelige” noe som kan gi lignende utfordringer med hensyn til kvalitetssikring, markedsføring og salg. Opplevelser og tjenester kjøpes likevel av helt ulike grunner. En tjeneste kjøpes hovedsakelig for å slippe å utføre arbeidet selv eller fordi kunnskapen ikke strekker til. En opplevelse eksempelvis en feriereise kjøpes fordi en ønsker å være til stede i øyeblikket og delta i opplevelsesproduksjonen. Verdier skapes dermed sammen og samtidig i opplevelsesindustrien. Basert på forskningsresultater fra forskningsprogrammet “Opplevelser i Nord” finansiert gjennom Norges forskningsråd, presenteres ulike funn som belyser viktigheten av å forstå og håndtere produksjonen av opplevelser mer hensiktsmessig (www.opplevelserinord.no). Naturen som råvare Naturen er Norges viktigste reiselivsingrediens. Turistene sier at det er den skjønne naturen og den rene luften som særlig trekker dem til Norge. Turistene sier imidlertid at Norge er ensformig, kjedelig og dyrt. Dette skyldes blant annet lange geografiske avstander, få tilbud til turistene og høyt kostnadsnivå. Naturen og geografien attraherer, men er for lite tilrettelagt eller for dyre til at turistene opplever den til fulle. Naturen tilbys dermed som “råvare” og i mindre grad i videreforedlet form. Undersøkelser viser at bedrifter som endrer fokus fra ren overnatting og utleie av utstyr, til videreforedlet opplevelse der kunnskap og deltakelse inngår, øker omsetningen, men resultatet reduseres. Når så naturen og naturopplevelsene er viktigste grunner for å besøke Norge og som i tillegg bidrar til merverdi for andre bransjer, vil alle tjene på at den naturbaserte opplevelsesindustrien får bedre arbeidsbetingelser. Aktive gjester gir økt verdi i opplevelsesøkonomien Reiser og opplevelser kjøpes av helt andre grunner enn tjenester, og bør behandles deretter. Kunnskap og aktive kunder er sentrale elementer for økt verdiskapning i opplevelsesindustrien, ikke minst når den baseres på naturen som ingrediens og råvare. Når så samfunnsverdien av en fisk beregnes å være ti ganger høyere når den fiskes av en turist framfor en yrkesfisker, tilsier det økt fokus. Økt verdiskapning i opplevelsesindustrien handler om å takle utfordringer knyttet til at Norge, til tross for flott og ren natur, oppleves som ensformig, kjedelig, og dyrt. For å stimulere til flere, spennende og aktive opplevelser for turistene, bør en se nærmere på rammevilkårene for denne typen virksomhet. Dette vil Norge tjene på.
Forlag
Dagsavisen NordlysSitering
Nordlys (2013), 20.06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: