Blar i utgivelsesdato Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
Viser treff 41-60 av 572
-
Frukt- og grønnsakspising blant ungdomsskoleelever
(Book; Bok, 2004) -
Et barn av sin tid : Høgskolen i Tromsø 10 år
(Book; Bok, 2004)Høgskolen i Tromsø ønsker å markere at institusjonen fyller 10 år i 2004 ved å gi ut en jubileumsbok. Boka består av noe tekst og mye bilder. Bildene er hentet fra det store bildearkivet som Høgskolen i Tromsø etter hvert har bygd opp. Tekst og bilder viser på hver sin måte et tverrsnitt av de aktiviteter og begivenheter som har funnet sted ved Høgskolen i Tromsø i denne perioden. -
På vei mot kvalitetsreformen : nye læringsformer i pedagogikkundervisningen
(Research report; Forskningsrapport, 2005) -
Reading development in bilingual pupils
(Research report; Forskningsrapport, 2005)The subjects are a group of bilingual pupils in 3rd grade. They live in an area dominated by Norwegian, but their parents have chosen Sámi as their first language in school. The pupils communicate in Sámi with one or both parents, the teacher, classmates during lessons, and in some cases other family members. In play, both in their neighbourhood and school, the children use Norwegian. Earlier ... -
Tospråklige elevers skolespråk : en undersøkelse av tospråklige elever på mellomtrinnet og deres forståelse av fagtekster
(Research report; Forskningsrapport, 2005)I artikkelen rettes oppmerksomheten mot tospråklige elevers forståelse av fagtekster. Elevene får sin opplæring på minoritetsspråket, men bor i områder dominert av majoritetsspråket. Urfolksperspektivet representerer noen spesielle utfordringer som berøres i artikkelen. I artikkelen fokuseres det både på forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og forholdet mellom elevenes to språk. Det gjøres ... -
Utprøving av Storyline som metode i førskolelærerundervisningen - og teoretiske refleksjoner omkring metoden brukt i barnehagen
(Research report; Forskningsrapport, 2005) -
Visjoner og virkelighet i samarbeidet mellom hjem og skole i en minoritetsspråklig kontekst
(Research report; Forskningsrapport, 2005)Dette paperet er et resultat av et mindre prosjekt oppmerksomheten er rettet mot tospråklige barns lesekompetanse på minoritetsspråket, som også er elevenes opplæringsspråk. Resultatet fra fase I viser at elevene var gode tekniske lesere, men hadde en svakere forståelse ved lesing av tekster på minoritetsspråket enn på majoritetsspråket. Dette har ført til fase II der intensjonen er felles innsats ... -
Skoleverket og de tre stammers møte
(Book; Bok, 2005)Hensynet til den samiske befolkning var viktigste drivkraft bak norske myndigheters tidligste satsing på opplysningsarbeid i det nordlige Norge. Skoleverket skulle få en sentral rolle i vårt lands politikk overfor den samiske og etter hvert også den kvenske befolkning. Behovet for lærere til samene var den direkte foranledning til at landets første offentlige lærerutdanningsinstitusjon etter 1814 ... -
Regine Normann i hundre år
(Book; Bok, 2005-05)Jubileumsboken Regine Normann i hundre år er laget for å hedre Regine Normann (1867–1939) hundre år etter hennes debut som forfatter. Regine Normann var den første kvinnelige forfatteren fra Nord-Norge som slo gjennom i norsk litterær offentlighet, og hun har satt spor etter seg i vårt lands litteraturhistorie. Debutromanen Krabvaag (1905) ble begynnelsen av et forfatterskap på 18 bøker, bestående ... -
Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Prosjektet som omtales er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Tromsø (HiTø) og Høgskolen i Bodø (HBO). Rapporten omtaler prosjektet ved HitØ, men referer til samarbeidet der dette er relevant. HBO leverer egen rapport. Rapporten er todelt. I første del gis en grundig gjennomgang av opplegget for prosjektet. Prosjektet plasseres i forhold til et større omstillingsarbeid ved Høgskolen i Tromsø ... -
Fremming av dokumentasjon, vurdering og refleksjon i barnehagen : et aksjonsforskningsprosjekt
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Hvilke vitenskapelige og etiske utfordringer ligger i valget av aksjonsforskningsperspektivet i tilknytning til et praktisk skoleutviklingsprosjekt?
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Bakgrunnen for den forskning jeg vil skissere og drøfte i denne oppgaven er deltakelse i det landsomfattende prosjektet ”Veiledning av nyutdannede lærere”- heretter kalt VNL.. Dette er et landsomfattende prosjekt delt opp i regioner. Min gruppe dekker regionene Troms og Finnmark. Gruppa består av 4 pedagoger som er ansatt ved Universitetet i Tromsø, Høyskolen i Alta, Samisk Høyskole og Høyskolen i ... -
Teorier om læring av motoriske ferdigheter : utvikling og konsekvenser
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del I Naturgrunnlaget
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Tilpasset opplæring i småskolen. Et prosjekt ved en barneskole i Vest-Finnmark 1.-4. klassetrinn 2004-2005
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Støtteundervisning og spesialundervisning i Finland. Rapport fra en studiereise
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Samebygda Siebe på Finnmarksvidda vest - sett i et økologisk perspektiv. Del II Gård, hus og folk
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Grunnleggende matematikk med illustrasjoner
(Book; Bok, 2006-02)Matematikken har sitt eget språk. Det består av egne faguttrykk og symboler og har en lang utviklingshistorie. For å forstå matematiske ideer som er uttrykt i et matematisk språk, må man forstå dette språket. Ved bruk av illustrerende figurer og eksempler kan denne boken bidra til å føre leseren inn i matematikkens verden. Gjennom hele historien har nye faguttrykk og symboler kommet til. For eksempel ... -
Ledelsesutvikling gjennom skolevurdering og kulturmøter : et dansk–norsk aksjonsforskningsprosjekt
(Book; Bok, 2006-03)Interessen for skoleledelse og for kvalifisering av skoleledere har vært stigende i de senere år. Mange administrative og økonomiske oppgaver er blitt desentralisert fra stat til kommune til skole, og det er en stigende politisk interesse for å sikre og utvikle kvaliteten i skolene. Derfor er skoleledelse og skoleledere blitt interessante. Dermed er det selvfølgelig også interessant hvordan man ... -
Word-decoding deficits in Norwegian. The impact of psycholinguistic marker effects.
(Journal article; Peer reviewed; Tidsskriftartikkel, 2006-04)The effects of regularity, frequency, lexicality, and granularity on single word reading in Norwegian children with dyslexia and control children matched for age and reading level were examined. The reading impaired children showed the same pattern of performance as younger children matched for reading level on most tasks except for the fact that they worse at nonword reading. The findings are ...