Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk): Recent submissions
Now showing items 1-20 of 638
-
Master thesis as boundary crossing mediating artefacts
(Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)This chapter discusses improvements in the theory–practice integration in the five-year master’s programs in initial teacher education for grades 5–10 in the English subject. Based on the project, Learning, Assessment and Boundary crossing in Teacher Education, we exemplify and discuss the development of partnerships in our effort to integrate the domains of theory and practice in the master’s theses. ... -
Relevance of the master's thesis for becoming a professional teacher
(Chapter; Bokkapittel, 2024-04-09)The introduction of the master thesis into teacher education programs has the intention of providing a more research-based professional education for coming teachers. In this chapter, we analyze the focus and contribution of the master theses from graduates of the teacher education program at UiT The Arctic University of Norway (UiT). We present two studies: the first study analyzes the methods, ... -
VR Technology in an Engaging Early Childhood Teacher Education
(Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)In this chapter we discuss and reflect on methodology in research into the use of Virtual Reality technology (VR) in early childhood teacher education and how this technology might influence the students’ learning environment and learning outcomes. The use of digital solutions for online teaching and collaboration is already common in higher education, but despite an increasing interest in VR, the ... -
Not just data: analysing visual narratives of children in research and the quest for “micro-ethical” moments
(Chapter; Bokkapittel, 2024-07-11)The chapter is based on a transnational small-scale research project in England, Norway, and Australia. The project aimed to examine how children are using IoToys at home with make-believe play and to investigate types of interactions/behaviours within their make-believe play in digital playscapes. Using digital methods for data collection based on visual methodologies principles, underpinning the ... -
Fonetisk gestuell analyse av tidlig ordproduksjon
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)Tradisjonelt sett har fonologiske og fonetiske analyser av ordproduksjon vært utført på grunnlag av lineære, segmentale vurderinger. I dette arbeidet presenteres en analyse av ett barns tidlige ordproduksjon og dets produktive variasjoner i forhold til målspråket, hvor gester, de faktiske artikulatoriske bevegelsene i taleproduksjon, danner grunnlaget for analysen. Gestuelle representasjoner gir ... -
"Kreativt kaos" - prosjektarbeid som undervisningsmetode i begynneropplæringen i den fådelte skolen
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Kapittelet belyser erfaringene fra et FoU-prosjekt med kusntfagstudenter og elever fra to fådelte skoler. Prosjektet er motivert av kunnskapsløftet (LK20), som etterspør en helhetlig undervisning, hvor utforskning, skaperglede og læring gjennom kroppslig involvering blir fremhevet. Datamaterialet bygger på kunstfagstudentenes erfaringer, som analyseres i lys av Merleau-Pontys, kroppsfenomenologi og ... -
Matematiske bevis og resonnement
(Chapter; Bokkapittel, 2024)I læreplanverket for Kunnskapsløftet formulerer Utdanningsdirektoratet (2020) kjerneelementer for de ulike fagene. I matematikk heter ett av dem «Resonnering og argumentasjon». Dette kjerneelementet skal handle om å kunne følge og forstå matematiske tankerekker. Det skal også innebære at elevene utformer egne resonnement, og det skal handle om begrunnelser og bevis. I matematikk som vitenskap og ... -
Samisk etnomatematikk- hva, hvorfor og hvordan?
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Kapitlet viser hva samisk matematisk praksis kan være og hvordan matematikklærere kan bidra til identifisering og verdsetting av samisk kultur på kulturens premisser. Overordnet del av læreplanen (Kunnskapsdepartementet [KD], 2017) slår fast at opplæringa skal gi elevene kunnskaper og ferdigheter til å forstå dilemmaer som ligger i å anerkjenne både flertallets og mindretallets rettigheter. Samer ... -
The Idea of Free Will and the Self in Education
(Chapter; Bokkapittel, 2024)The chapter discuss how selected theories on free will can help us understand and take a critical perspective on conceptions of self in education today. The chapter is a contribution to a philosophical anthropology for education and a contribution to a metaphysics of education, in the sense that it gives an answer to the question “What is man?” Both Kant and Sartre’s assumption of the existence of ... -
‘It’s just not fear’ – Fictional Narratives’ Role in the Development of Pupils’ Perception of Justice and Morality
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Education is an investment. Although this claim is both controversial, cynical, and ultimately misguided, it holds some truths. The core of education is to allow children, adolescents, and young adults to develop not only the skills, knowledge, and values that are necessary to participate and thrive in society, but also prepare them to cultivate human values, such as a sense of justice, ethics and ... -
Velg tjenestedesign! Hva skjer da, og hvordan virker det?
(Chapter; Bokkapittel, 2024)I dette kapitlet studerer vi bruken av tjenestedesignmetodikk i forbindelse med Utdanningsdirektoratet sitt arbeid med å innføre en ny læreplan i det norske skoleverket. Den nye læreplanen er et resultat av arbeidet med fagfornyelsen i Norge, og tjener som forskrift til opplæringsloven. 1 Ifølge Kunnskapsdepartementet er fagfornyelsen den største endringen av norske læreplaner for grunnskolen og ... -
A Conctruction for the Transmission of Growth: On Metaphors in Education
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Metaphors are ubiquitous in education. In this paper an attempt is made to explore two questions that are thus pertinent: Why – and is this an unhappy state of affairs? Using the interaction-view of metaphor as analytical frame (Black 1954/55), a possible mechanism behind metaphor-generation in education is identified. According to the interaction view, metaphors function by a mechanism of ... -
Perspectives from science teacher educators on the potential contribution of Sámi traditional knowledge to sustainable development
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2025-02-25)Introduction: This study investigates how Sámi traditional knowledge is integrated in science teacher education in Norway, and what teacher educators declare about its potential contribution to sustainable development.<p> <p>Methods: Data was collected through an anonymous electronic survey and analyzed by means of both qualitative and quantitative methods. Thirty-nine respondents from 15 teacher ... -
Lyttelæring gjennom lyttesirkel
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2024-05-16)I dette arbeidet presenteres et øvingsopplegg hvor lyttesirkel er brukt som samtale- og læringsverktøy i den hensikt at uerfarne lyttere skal oppleve økning i lytteforståelse og utvikling av lytteferdigheter. Datainnsamlingen ble utført ved to ulike spørreskjemaer. Et skjema ble brukt etter hver av to gjennomførte lyttesirkler, et annet skjema ble knyttet til en oppfølgingssamtale en tid etter ... -
Practices of Living Well Among Youth in an Arctic Region
(Chapter; Bokkapittel, 2024-06-13)Global challenges related to health, climate, the economy and political tensions have affected many, including those living in remote areas. We explore how youth live and appreciate life in the Arctic region of Norway. We facilitated four dialogue café sessions where participants talked about the everyday lives of young people. Based on these conversations in this chapter, we ask: What future prospects ... -
"Fordi du såg idéen i meg". Ragnvald Skrede og kjærligheten
(Chapter; Bokkapittel, 2024)Mennesket, diktjeget, i Ragnvald Skredes lyrikk er ofte mannlig, men ikke bare mann, det er også mandig – og diktenes motiver, fra klassisk heltelitteratur og norrøn mytologi, blant annet, understreker i de fleste tilfeller at diktenes her og nå er manndomstid, at livet er manndomsstrid. I mange dikt synes livsholdninga å være trassig, nærmest uforsonlig, preget av både sårhet, bitterhet og kamplyst. ... -
Utdanning som fellesskapsskapende prosjekt
(Chapter; Bokkapittel, 2024-06-25)Sosial integrasjon og fellesskap har alltid, i varierende forkledninger og med ulike betegnelser, vært et grunnleggende inntak til en sosiologisk forståelse av hva det er som holder samfunn sammen – hva som utgjør limet. Ideen om fellesskap finner også gjenklang i den offentlige debatten, som et symbol eller en aspirasjon, og ulike analogier har vært tatt i bruk for å konkretisere hvordan former for ... -
Am I Sámi Enough? Narratives as a Means of Exploring a Sámi Pedagogy for Kindergarten
(Chapter; Bokkapittel, 2024-07-15)“Muitalus” is “story” or “narrative” in North Sámi. The word is closely related to the word for “remember” – “muitit”. The objective of narrative inquiry is to transform those who are participating. Such an enquiry must carry expectations for the future. In indigenous societies, telling stories has always been a means of transferring knowledge, sharing knowledge of expected behavior, or learning ... -
She's the Lion King!
(Chapter; Bokkapittel, 2024-07-15)In this autobiographical narrative inquiry, which is framed within the three-dimensional space of temporality, sociality and place, the author takes us back to her earliest memories of being a child – and of being a teacher – in kindergarten. Parallel to retelling these memories, the author reflects on how the kindergarten as an institution has developed in Norway, and on what belonging to kindergarten ... -
Om sorg og omsorg i Torun Lians Bare skyer beveger stjernene (1994)
(Chapter; Bokkapittel, 2024)