Now showing items 381-400 of 575

    • Isaac Olsen - lærer og forkynner 

      Skjelmo, Randi; Willumsen, Liv Helene (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Isaac Olsen was a Norwegian person who went to Finnmark at the beginning of the 1700s and worked there as teacher and preacher among the Sami population until 1716. He wrote a copybook which is preserved today in the Museum of Cultural History, Norway. Parts of this copybook have been published, but the parts on which this article is based, have not been published previously. Mostly written in ...
    • Muslingen som er dyktig i matematikk. Om albueskjellet Patella vulgata 

      Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel, 2012-09)
      Dyr som har skelettet udenpå (exoskelet) i form af kitin eller kalkskaller, må bygge en skal som passer til det voksne individ eller udskifte skallen i takt med væksten. Der er også en tredje mulighed. Skallen kan have en facon som kan udvides løbende ved at dyret bygger materiale på kanten af skallen. Sneglen som forfatteren beskriver, udvider sit hus på denne måde. Den løser også andre problemer. ...
    • Lærerutdannere i praksisfeltet - veiledere for studenter i skole og barnehage 

      Hansen, Inger Merethe (Conference object; Konferansebidrag, 2016-12)
    • Forum for praksislærere - en arena for refleksjon og læring? 

      Hansen, Inger Merethe (Conference object; Konferansebidrag, 2016-10-06)
    • Nødvendig, ikke ønskelig. Utviklingen av ungdomsarbeidet i Lyngen-læstadianismen 

      Andreassen, Bengt-Ove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Ungdomsarbeid i religiøse bevegelser er i dag veletablert og lite kontroversielt. I enkelte læstadianske grupperinger er bildet noe mer sammensatt. Et eget ungdomsarbeid er et nokså nytt fenomen som læstadianerne har hatt et ambivalent forhold til. I 1999 ble et initiativ fra en lokal forsamling om mer organisert virksomhet for barn og ungdom blankt avvist av predikantene i Den luthersk-læstadi ...
    • Elevskap mot frafall i videregående skole 

      Thunberg, Odd Arne; Andreassen, Svein-Erik (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Artikkelen retter fokus mot frafallsproblematikk i videregående skole. En mulig løsning er å øke elevenes kompetanse i å gjøre karrierevalg. I en videreutdanningsstudie i yrkesveiledning har skolerådgivere og lærere arbeidet med å utvikle mulige løsninger gjennom FoU-arbeid på egne arbeidsplasser. <br> Data er samlet inn fra bl.a. veiledningssamtaler og eksamensoppgaver. Som analyseredskaper er ...
    • Whats in a wiki? Issues of agency in light of student teachers' encounters with wiki technology 

      Brox, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      This paper reports from a collaborative creative writing project in teacher education that involved the use of wikis. A fortunate match between task and technology created much enthusiasm among student teachers, and – as evident from an analysis of their logs – a growing awareness of technology as something more than a tool neatly adapted to particular purposes. In interviews conducted at a later ...
    • It is the air that we breathe. Academic socialisation as a key component for understanding how parents influence children’s schooling 

      Bæck, Unn-Doris K. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-10-30)
      It is well known from the research literature that parents are important when it comes to determining individual school experiences, achievements and careers. However, in what way parental background influences education outcomes is less clear. In this article, the focus is on academic socialization as a specific aspect of parents’ influence on children’s school achievements. The main aims are to ...
    • Outside belonging: A study of bullying in a daycare institution 

      Helgesen, Mai Brit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-11)
      In this study of bullying during children’s play and other interactions in a daycare setting, the empirical data are based on interviews with staff and notes from discussions with staff and with two special education teachers. The results confirm that bullying is a complex phenomenon, as many and varied forces, both human and non-human, were found to play a role in the construction of bullying in ...
    • Religiøse spiseforskrifter i barnehagen. En kvalitativ undersøkelse om barnehagers strategier for tilpasning i møte med islamske spiseforskrifter 

      Andreassen, Bengt-Ove; Øvrebø, Else Marie (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-08-21)
      Artikkelen baserer seg på kvalitative forskningsintervjuer med styrere og pedagogiske ledere om hvordan barnehager imøtekommer muslimske foreldres ønsker om tilpasning til islamske spiseforskrifter. Resultatet viser at barnehagen baserer seg på to hovedstrategier i sin tilpasning – enten å servere mat som alle kan spise, eller ulike typer mat der muslimske barn kan spise ett av alternativene. ...
    • The Impact of Cyberbullying and Cyber Harassment on Academic Achievement 

      Egeberg, Gunstein; Thorvaldsen, Steinar; Rønning, John Andreas (Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Cyberbullying is commonly measured by either an inventory of manifest variables (i.e. cyber harassment) or the use of global items covering cyberbullying in general. This study aimed to compare these two approaches in terms of how they predict academic achievement. Structural equation modelling (SEM) was used to build recursive models including variables of academic achievement, traditional and cyber ...
    • Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen 

      Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne; Haugland, Ole Anton; Thorvaldsen, Steinar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, ...
    • Chemie und Natur - ein Gegensatz für Lehramtsstudierende? 

      Höper, Jan; Janssen, Mareike; Spitzer, Philipp (Chapter; Bokkapittel, 2017)
      Eine vergleichende Betrachtung zur Situation in Deutschland und Norwegen
    • Endringer i lærerstudenters kompetanser? En casestudie fra en ny lærerutdanning ved UiT Norges arktiske universitet 

      Olufsen, Magne; Karlsen, Solveig; Ødegaard, Marianne (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      From 2017 the Norwegian teacher education in primary and lower secondary school will be a five-year master education. UiT - The Norwegian Arctic University started a master education already in 2010. The main differences between the old and new program are: increased credits in both pedagogy and the master subject, more emphasize on pedagogical content knowledge (PCK) and more focus on the master ...
    • The Unique Hoyle State of the Carbon Atom 

      Thorvaldsen, Steinar (Conference object; Konferansebidrag, 2014-11)
      The famous astronomer Fred Hoyle (1915-2001) started his research career as an atheist. Hoyle's most important contribution to astrophysics is the theory of nucleosynthesis, i.e. the idea that chemical elements such as carbon can form in stars on the basis of hydrogen and helium. Essentially here was his prediction that the carbon core has a state with a specific energy which is precisely ...
    • Konfigurert med tiden: om proteinenes finstemte nanoteknologi 

      Thorvaldsen, Steinar (Chapter; Bokkapittel, 2015)
      Proteiner er små molekyler som gjerne utfører spesielle oppgaver. Tusenvis av slike er til enhver tid i funksjon i hver celle i kroppen vår. Denne artikkelen skal handle om slike proteiner.
    • Utvikling av akademisk identitet i et aksjonsorientert praksisfellesskap. 

      Furu, Eli Moksnes; Stjernstrøm, Else (Chapter; Bokkapittel, 2017-06-06)
      In this chapter we explore how a group of novice academic staff developed an academic identity in interaction within and across a Nordic and an international network. We also discuss the signification of working together for professional development as we use Wenger’s notion of “communities of practice” as an analytical frame. A community of practice presupposes an “open communicative space” where ...
    • Cyber Harassment and Quality of Life 

      Thorvaldsen, Steinar; Stenseth, Anna-Maria Helena; Egeberg, Gunstein; Pettersen, Geir Olaf; Rønning, John Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Research on bullying and harassment in Scandinavia has been going on for several decades, and is appearing in new frameworks and forms since the new categories of “cyber harassment” or “cyberbullying” has been introduced. Bullying is a phenomenon of great importance, as it seems to affect persons negatively in their everyday functioning. <br>We designed a questionnaire on cyber harassment, which ...
    • Å forstå læringsprosessene i rollespill: eksempel fra samfunnsfaget i lærerutdanningen 

      Leming, Tove (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016-04)
      Artikkelens tema er rollespill som arbeidsform i høyere utdanning, og hvordan man kan forstå læringsprosessene i denne arbeidsformen. Fokuset er på samfunnskunnskap i en norsk lærerutdanning, og det brukes konkret et eksempel fra undervisningstemaet familie, seksualitet og samliv. Målsetningen ved å bruke rollespill er å skape mer reflekterte og analytiske holdninger hos lærerstudenter i forhold til ...
    • Å gjøre Lars Levi Læstadius synlig for verden (LLL Online) 

      Larsen, Rolf Inge; Elgvin, Lilly-Anne Østtveit; Aspaas, Per Pippin; Conzett, Philipp (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2016)
      LLL Online har som langsiktig mål å samle inn, digitalisere, analysere og synliggjøre alt tilgjengelig materiale etter én person, Lars Levi Læstadius. Prosjektet er et arbeid innenfor digital humaniora. Prosjektet er rotfestet ved UiT og inkluderer et nettverk av forskere som strekker seg fra Norge (Tromsø, Alta, Bodø, Notodden og Oslo) og videre til Sverige (Umeå), Finland (Joensuu og Rovaniemi) ...