Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk): Nye registreringer
Viser treff 641-660 av 666
-
Algorismus i Hauksbok. En norrøn regnetekst fra 1300-tallet
(Research report; Forskningsrapport, 2010)Hauksbok er ett av de få middelalderhandskrifter der vi kjenne hovedhanda ved navn. På ett av bladene navngir skriveren seg som Haukr Erlendsson ( ? -1334). Så langt vi kan spore handskriftets historie tilbake i tida, har det derfor båret navnet Hauksbok. Vi vet ikke når han ble født, men vet at han ble lagmann på Island i 1294 og kom til Norge ca. 1301. I brev fra 1311 kalles han Gulatings lagmann ... -
A Prophet Behind the Plough : Hans Nielsen Hauge and his Ministry.
(Research report; Forskningsrapport, 2010) -
Prosjektet Tromskomp : erfaringer med desentraliserte profesjonsutdanninger i regi av høgskolen i Tromsø - tilrådinger for vegen videre.
(Research report; Forskningsrapport, 2008-11)Rapporten fra utvalgsarbeidet Tromskomp er retta mot viktige utfordringer for å sikre at distriktssamfunnene i Troms i framtida får kompetent arbeidskraft for å ivareta velferdsstatens ordninger i tråd med det ansvaret kommunene har. Fundamentet for å gå videre er at Troms har vært et pionerfylke ved at det i flere tiår har vært gode desentraliserte utdanningstilbud utenom studiestedene Tromsø og ... -
Teorier om læring av motoriske ferdigheter : utvikling og konsekvenser
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Hvordan bidra til samarbeid og nettverk rundt tospråklig opplæring : en rapport fra et studium i tospråklig opplæring og det utviklingsarbeidet studiet genererte
(Research report; Forskningsrapport, 2009) -
Rapport fra prosjektet "Spesialpedagogisk kompetanseutvikling Norge-Nordvest-Russland 2002-2005"
(Research report; Forskningsrapport, 2007)Denne rapporten oppsummerer prosjektet ”Spesialpedagogisk kompetanseutvikling Norge–-Nordvest-Russland 2002–2005”. Det er den avsluttende delen av et norsk-russisk samarbeid som har strukket seg over perioden 1998–2005. Prosjektet er grundig beskrevet i prosjektplanen som ble utarbeidet i sin endelige form i mars 2003 (vedlagt). Første del av samarbeidet, perioden 1998–2001, var organisert i prosjektet ... -
Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier : kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Fremming av dokumentasjon, vurdering og refleksjon i barnehagen : et aksjonsforskningsprosjekt
(Research report; Forskningsrapport, 2006) -
Skoleutviklinga som aldri kom ut av startgropa : uten implementeringsstrategi vil gode intensjoner om utvikling av skolens læringsmiljø forbli gode intensjoner!
(Research report; Forskningsrapport, 2009) -
Hva Ida lærte oss om tilpasset undervisning og aksjonslæring
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
Symmetri
(Research report; Forskningsrapport, 2008)Dette essay om symmetri henvender seg ikke bare til lærere i grunnskolen. Jeg har forsøkt å gjøre stoffet så tilgjengelig som mulig for enhver leser. Essayet har da blitt mer omfattende i sidetall enn det ville blitt med mer utstrakt bruk av matematikk. Til vanlig oppfatter en symmetri for en figur slik at det finnes en linje eller plan som kan dele figuren i to likt utseende deler som er hverandres ... -
Elevenes syn på mobbing : tanker etter å ha lest den skjønnlitterære boka "Den gamle anorakken"
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
På vei mot kvalitetsreformen : nye læringsformer i pedagogikkundervisningen
(Research report; Forskningsrapport, 2005) -
Moving from everyday life to school as a learning arena : an academization of traditional knowledge
(Research report; Forskningsrapport, 2008)The topic of this paper is the school’s responsibility in the intersection between traditional and academic knowledge. The focus is on Sámi traditional knowledge, traditional ways of learning and the school as an area for learning. The heading indirectly communicates that daily living and traditional knowledge are connected. That is however too simple as a general statement, especially in a present-day ... -
Visjoner og virkelighet i samarbeidet mellom hjem og skole i en minoritetsspråklig kontekst
(Research report; Forskningsrapport, 2005)Dette paperet er et resultat av et mindre prosjekt oppmerksomheten er rettet mot tospråklige barns lesekompetanse på minoritetsspråket, som også er elevenes opplæringsspråk. Resultatet fra fase I viser at elevene var gode tekniske lesere, men hadde en svakere forståelse ved lesing av tekster på minoritetsspråket enn på majoritetsspråket. Dette har ført til fase II der intensjonen er felles innsats ... -
Reading development in bilingual pupils
(Research report; Forskningsrapport, 2005)The subjects are a group of bilingual pupils in 3rd grade. They live in an area dominated by Norwegian, but their parents have chosen Sámi as their first language in school. The pupils communicate in Sámi with one or both parents, the teacher, classmates during lessons, and in some cases other family members. In play, both in their neighbourhood and school, the children use Norwegian. Earlier ... -
Tospråklige elevers skolespråk : en undersøkelse av tospråklige elever på mellomtrinnet og deres forståelse av fagtekster
(Research report; Forskningsrapport, 2005)I artikkelen rettes oppmerksomheten mot tospråklige elevers forståelse av fagtekster. Elevene får sin opplæring på minoritetsspråket, men bor i områder dominert av majoritetsspråket. Urfolksperspektivet representerer noen spesielle utfordringer som berøres i artikkelen. I artikkelen fokuseres det både på forholdet mellom muntlig og skriftlig språk og forholdet mellom elevenes to språk. Det gjøres ... -
Teachers´ perceptions of interdisciplinarity and the extension of literacies
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
E-læring Troms : drivkrefter og barrierer ved bruk av IKT i skolen
(Research report; Forskningsrapport, 2007) -
"Verden føles urettferdig. Jeg vet jeg må gjøre noe snart!" : hvordan skape engasjement og emosjonell involvering i læreprosessen?
(Research report; Forskningsrapport, 2007)