Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk): Nye registreringer
Viser treff 661-666 av 666
-
Hvilke vitenskapelige og etiske utfordringer ligger i valget av aksjonsforskningsperspektivet i tilknytning til et praktisk skoleutviklingsprosjekt?
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Bakgrunnen for den forskning jeg vil skissere og drøfte i denne oppgaven er deltakelse i det landsomfattende prosjektet ”Veiledning av nyutdannede lærere”- heretter kalt VNL.. Dette er et landsomfattende prosjekt delt opp i regioner. Min gruppe dekker regionene Troms og Finnmark. Gruppa består av 4 pedagoger som er ansatt ved Universitetet i Tromsø, Høyskolen i Alta, Samisk Høyskole og Høyskolen i ... -
Fjernundervisning i grunnutdanning for allmennlærere
(Research report; Forskningsrapport, 2006)Prosjektet som omtales er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Tromsø (HiTø) og Høgskolen i Bodø (HBO). Rapporten omtaler prosjektet ved HitØ, men referer til samarbeidet der dette er relevant. HBO leverer egen rapport. Rapporten er todelt. I første del gis en grundig gjennomgang av opplegget for prosjektet. Prosjektet plasseres i forhold til et større omstillingsarbeid ved Høgskolen i Tromsø ... -
Kandidatundersøkelse : 4-årig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag ved Høgskolen i Tromsø
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Rommet som rammefaktor for barns læring og utvikling : erfaringer fra et prosjekt i to modellbarnehager i Tromsø
(Research report; Forskningsrapport, 2008) -
Hva kan ordforrådet i skriftlige tekster til andrespråkselever fortelle oss om deres læreforutsetninger?
(Research report; Forskningsrapport, 2009-10)I denne artikkelen bruker jeg tekster til to somaliske elever i 5.klasse for å drøfte sammenhengen mellom ordforråd og læringsmuligheter. Det dreier seg om svar på en prøve om middelalderen, og det er det produktive ordforrådet deres på norsk, slik det kommer til uttrykk i prøvesvarene, som danner basis for mi drøfting. Jeg trekker til en viss grad inn vokabularbruk i andre tekster av elevene og det ... -
Word-decoding deficits in Norwegian. The impact of psycholinguistic marker effects.
(Journal article; Peer reviewed; Tidsskriftartikkel, 2006-04)The effects of regularity, frequency, lexicality, and granularity on single word reading in Norwegian children with dyslexia and control children matched for age and reading level were examined. The reading impaired children showed the same pattern of performance as younger children matched for reading level on most tasks except for the fact that they worse at nonword reading. The findings are ...