Browsing Institutt for teknologi og sikkerhet by Issue Date
Now showing items 21-40 of 505
-
Study of Refrigerants for Cold Climate Heat Pump Operations
(Conference object; Konferansebidrag, 2014) -
Design of a Snow Sledge using Multiphysics Analysis
(Conference object; Konferansebidrag, 2014) -
Bioremediation Treatment of Hydrocarbon-Contaminated Arctic Soils: Influencing Parameters
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014) -
Multiphysics design optimization for aerospace applications: Case study on helicopter loading hanger
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014)This paper presents the Multiphysics technique applied in the design optimization of a loading hanger for an aerial crane. In this study, design optimization is applied on the geometric modelling of a part being used in an aerial crane operation. A set of dimensional and loading requirements are provided. Various geometric models are built using SolidWorks® Computer Aided Design (CAD) Package. In ... -
Involvement of Multiphysics in Petroleum Research: Case Study on Shock Tube Experimental Setup
(Conference object; Konferansebidrag, 2014) -
Risk governance - a more procedural view
(Conference object; Konferansebidrag, 2014) -
Selection of a high performance alloy for gas turbine blade using multiphysics analysis
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-04-03)With the extensive increase in the utilization of energy resources in the modern era, the need of energy extraction from various resources has pronounced in recent years. Thus comprehensive efforts have been made around the globe in the technological development of turbo machines where means of energy extraction is energized fluids. This development led the aviation industry to power boost due to ... -
Interkommunalt samarbeid som tilrettelegger for helhetlig ROS-analyse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-31)Oppgaven undersøker hvorvidt deltakelse i interkommunale samarbeid bidrar til økt fokus på samfunnssikkerhet i fire kommuner. Oppgavens problemstilling er «Hvordan påvirker deltakelse i interkommunale samarbeid kommunenes evne til å imøtekomme lovpålagte krav om ivaretakelse av samfunnssikkerhet?» Oppgaven er en casestudie av et regionalt prosjekt, «Robuste lokalsamfunn», og begrenser seg til ... -
Kommunikasjon og oppfølging av sikkerhetsmål innen to banestrekninger i Jernbaneverket
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)Hovedformålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan sikkerhetsmål blir kommunisert og fulgt opp innenfor to banestrekninger i Jernbaneverket (JBV), og om sikkerhetsmålene kan bidra til organisatorisk læring. Det har i tillegg derfor også vært sentralt å undersøke sikkerhetsstyringen og rapporteringskulturen for disse banestrekningene. Gjennom oppgaven er det avdekket at sikkerhetsmålene på ... -
Hvordan skal styringssystemet fungere for beredskapsorganisasjonen i Jernbaneverket?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)Oppgaven tar for seg arbeidet med beredskap i Jernbaneverket, med fokus på organisasjonens styringssystem innenfor beredskap. Studiens problemstilling er; ”Hvordan skal styringssystemet fungere for beredskapsorganisasjonen i Jernbaneverket?”. Problemstillingen er avgrenset på en sånn måte at den tar for seg organisasjonens arbeid med ulykkesberedskap og ikke den daglige feilrettingsberedskapen. ... -
Risikokommunikasjon. Hvordan lykkes med å kommunisere risiko?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)Denne masteroppgaven er en del av studieprogrammet 2-årig Master i samfunnssikkerhet, fordypning i sikkerhet og beredskap i nordområdene. Studiet er gjennomført på Universitetet i Tromsø – NORGES ARKTISKE UNIVERSITET. Arbeidet med oppgaven startet i januar og avsluttes 1. juni 2014. Søkeord: Risiko, kommunikasjon, risikokommunikasjon. Risikokommunikasjon er ett relativt nytt fagfelt og har fått ... -
Familiarisering av dekksoffiserer om bord på offshore-forsyningsfartøy. En case-studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)Oppgaven tar for seg familiarisering av dekksoffiserer om bord på offshore-forsyningsfartøy. Valg av tema for oppgaven ble gjort på bakgrunn av funn fra Batalden og Sydnes (2014) sin studie av ulykkesårsaker i britisk farvann. ISM-koden stiller krav til at rederiene utarbeider sikkerhetsstyringssystemer, dette som et ledd i IMO sitt arbeid med å øke sikkerheten til sjøs. Batalden og Sydnes (2014) ... -
Risk of Ship Collision in the Barents Sea in 2030
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)This thesis evaluates the risk of ship collisions in the Barents Sea in 2030 between three future scenarios; Minimum, Basis and Maximum Scenario. IWRAP Mk2 program is utilized to make the calculations. Automatic Identification System (AIS) data of 2013 is used to parameterize current traffic density, while the increased traffic in the different scenarios is derived from an analysis of multiple ... -
Forutsetninger/betingelser for hendelsesrapportering i luftfart og maritim næring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)Samfunnet vi lever i er preget av mange ulike organisasjoner som benytter seg av kompleks teknologi i sitt daglige virke. I produksjonsprosessen til disse organisasjonene foreligger det ofte et samspill mellom menneskelig aktivitet og denne teknologien. Denne interaksjonen er sårbar overfor feil både fra menneskelige handlinger og teknologisk svikt. Oppgaven fokuserer på hendelsesrapportering i ... -
The Agreement on Cooperation on Marine Oil Pollution Preparedness and Response in the Arctic
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)This is a case study of the establishment of an oil spill response regime in the Arctic region. The context is the work of the Arctic Council and the development of the Agreement on Cooperation on Marine Oil Pollution Preparedness and Response in the Arctic. Three research topics are studied; regime, response system and the role of politics and professions. The Arctic oil spill response agreement ... -
Risikokompensasjon i Lavangsdalen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)Veistrekningen mellom Storskreda og Sørbotn ligger i det som kalles Lavangsdalen. Lavangsdalen er hoved-forbindelsen mellom Tromsø og sørover i Norge. Som følge av de mange trafikkulykkene som har funnet sted i Lavangsdalen, iverksatte regjeringen strakstiltak og bevilget penger for å utbedre veistrekningen mellom Sørbotn og Storskreda. Denne oppgaven har som formål å undersøke om vi kan forvente ... -
Well Testing in the Barents Sea. Risk Analysis; Methods and Procedures
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)The thesis is done in co-operation with DNV GL Harstad and Schlumberger. DNV GL has provided access to historical accidents data, by using technical documents. Schlumberger has provided technical information about well testing and hazards related to such an event, and an internal risk analysis document, which they use in their operations. This document is modified to suit, and account, for arctic ... -
Study of Refrigerants for Heat Pumps in Colder Climate
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)The aim for the thesis is to look at the performance of natural refrigerants in heat pumps while operating in a colder climate. The advantage of using natural refrigerants is that they have significantly lower global warming potential (GWP) in comparison to the synthetic refrigerants i.e. hydro fluorocarbons (HFC) and hydro chlorofluorocarbons (HCFC). Natural refrigerants are becoming common to use ... -
Criticality Analysis of Platform Supply Vessel (PSV)
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)The oil and gas industry has expanded consistently from land operations to inland waterways and then to offshore. A platform supply vessel (PSV) is an important element of offshore supply logistics. Hence, its acceptable level of availability performance is highly demanded. Identification of critical components provides essential information for improving and optimizing the maintenance management, ... -
Fremjande og hemmande faktorar i samvirke mellom politi og redningstenesta - Fokus på redningsaksjonar
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-25)Noreg har ein særeigen redningsteneste. Me har ein redningsteneste der mykje er tufta på dugnad og samvirke. Den seinare tida har fleire kritiske hendingar, både menneskeskapte og naturskapte, ramma Noreg. Terrorhendinga 22 juli 2011 førte til at samvirke har vorte nedfelt som eit prinsipp for den norske redningstenesta. Denne masteroppgåva ser på kva faktorar som kan fremja og hemma samvirke i ...