"Skal vi no være med på noe no igjen?" - En kvalitativ studie av endringsprosesser og endringsledelse i skolen.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6565Dato
2014-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven er basert på aksjonsforskning i egen kommune. De økende endringskravene i norsk skole krever at skoleeier og skoleledere innehar relevant kunnskap om endringsprosesser og ledelse av endringsprosesser som fører til varige endringer i skolen.
Målet med endringsprosessene er å oppfylle skolens samfunnsmandat.
I vår kommune ble det vedtatt å innføre skolemåltid og fysisk aktivitet i skolene høsten 2012. Tiltaket skulle starte opp høsten 2013. Denne endringen kom i tillegg til allerede pågående endringer i skolen, som prosjekt tilpasset opplæring, vurdering for læring og arbeid med klassemiljø. Skolemåltidet var en mer organisatorisk endring enn en pedagogisk. Allikevel ser vi gjennom studien at denne endring møter de samme utfordringer som andre endringsprosesser. Oppgavetittelen vår gjenspeiler dette: «Skal vi no være med på noe no igjen?». Hensikten med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan endringsprosesser foregår på skolene og hvilke opplevelser og erfaringer skoleledere har med endringsledelse. Disse drøftes i av teori om aksjonsforskning, endringsprosesser og endringsledelse.
Kvalitativ forskningsmetode blir brukt som metodisk tilnærming der problemstilling og forskningsspørsmål knyttes opp til skoleledernes opplevelser og erfaringer.
I denne studien har seks skoleledere skrevet brev til oss. I tolkningen av våre data er den konstant komparative analysemåten og meningsfortetting tatt i bruk.
Kort oppsummert er vår konklusjon at skolelederens rolle i endringsprosesser er avgjørende for hvorvidt en endring blir vellykket eller ikke. Skolelederens må kjenne sin organisasjon, ta de ansatte med på tankereisen, få alle til å dra i samme retning, skape felles visjoner, følge og etterspørre, evaluere og justere og legge til rette for kollektiv kunnskapsutvikling.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: