"Ungene skal bade i språket, det skal være språk hele tiden!" En kvalitativ undersøkelse av hvordan spesialpedagoger og barnehagelærere i barnehagen jobber med språkstimulering for femåringer med forsinket og normal språkutvikling
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/6582Dato
2014-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansvik, VigdisSammendrag
Problemstillingen er: ”Hva forstår spesialpedagoger og barnehagelærere med begrepene språk, språkutvikling og forsinket språkutvikling? Hvordan jobber disse med språkstimulering for femåringer i barnehagen, for hele barnegruppa og for de med forsinket språkutvikling?” Jeg har intervjuet fire spesialpedagoger og tre barnehagelærere fra ulike barnehager lokalisert i to kommuner. Metoden jeg har brukt er kvalitativ, jeg har tatt utgangspunkt i fenomenologi og Grounded-Theory. Jeg har sett på hvordan man jobber med språkstimulering for femåringen i barnehagen, mitt hovedfokus er barn som er forsinket i sin språkutvikling. Funnene er kategorisert i seks hovedkategorier med 29 underkategorier. Hovedkategoriene er: Språk, Språkutvikling, Forventet språklig nivå for en femåring, Forsinket språkutvikling, Språkstimulering for femåringen i barnehage og Språkstimulering for barn med forsinket språkutvikling. Jeg har beskrevet hva deltakerne legger i de ulike hoved- og underkategoriene, dette er belyst med sitater fra intervjuene. Jeg har deretter drøftet mine funn i forhold til teori og tidligere forskning. Jeg finner mye samsvar mellom deltakernes kunnskap og praksis og teori. Ut fra mine resultater ser det ut som at det er liten forskjell på språkstimulering for barn med forsinket utvikling og de som har en normal og forventet utvikling. Deltakerne har god kompetanse på språkstimulering gjennom hele barnehagedagen, og de har fokus på de barna som trenger noe ekstra.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: