Show simple item record

dc.contributor.advisorHelland, Turid
dc.contributor.authorRostad, Irene
dc.date.accessioned2014-09-01T11:06:47Z
dc.date.available2014-09-01T11:06:47Z
dc.date.issued2014-05-14
dc.description.abstractFokuset i denne masteroppgaven er på kartlegging, tiltak og effekt av tiltak i forhold til lese- og skrivevansker og mulig dysleksi. Prosjektet er en kvalitativ fenomenologisk studie, der jeg har tatt utgangspunkt i elever på barnetrinnet og har gjennomført intervju med lærere på ulike skoler. Resultatene viser at når det gjelder lese- og skriveopplæringen så foregår den nokså likt, med vekt på fonemer, grafemer og høyfrekvente ord. Metodene informantene bruker går ut på å knytte fonem til grafem, rim, fonemmanipulering, ordsegmentering og begrepsutvikling, og de bruker både syntetisk og analytisk metode i leseinnlæringen. Resultat fra kartlegging og tiltak viser at det skal ganske mye gjentatt kartlegging og utredning til før en elev henvises til PPT. Lærerne iverksetter tiltak uavhengig av saksgangen hos PPT, som lesekurs og aktiviteter som fremmer nettopp fonembevissthet, syntese og ordsegmentering, samt begrepsutvikling. De samme tiltakene iverksettes ved mistanke om dysleksi, da elever med dysleksi strever med avkoding og rettskriving, noe som igjen kan gå ut over forståelse av tekst. Lærerne erfarer effekt av og profittering på disse tiltakene ved at elevene utvikler bedre ferdigheter både i avkoding og rettskriving, og begrepsutvikling. Elever med diagnosen dysleksi har egen PC og lydbøker for å lette skolehverdagen. Nøkkelord: Lese- og skriveutvikling, dysleksi, kartlegging, tiltak, effekt av tiltak.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6595
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6197
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLOG-3900en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en
dc.subjectDysleksien
dc.subjectLese- og skrivevanskeren
dc.subjectKartlegging lese- og skrivevanskeren
dc.subjectTiltak og effekt lese- og skrivevanskeren
dc.titleKartlegging og tiltak på barnetrinnet for elever med mulig dysleksi : En kvalitativ studie av hvilke kartlegginger og tiltak som gjennomføres ved mistanke om dysleksi, samt erfaringer med effekten av disse tiltakeneen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)