Fra gullklokke til stoppeklokke: Leans effekt på opplæring og involvering i virksomheter preget av høy turnover og midlertidig ansatte - En kvalitativ casestudie i en av Norges største attføringsbedrifter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/6639Date
2014-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Pedersen, Beate SusanneAbstract
Denne studien tar for seg hvordan Lean kan bidra til bedre produktivitet i organisasjoner med høy utskiftning av ansatte. I den sammenhengen ser jeg på hvordan Lean kan bidra til mer effektiv opplæring for organisasjoner med høy utskiftning av ansatte og sikre involvering for korttidsansatte. For å svare på forskningsspørsmålene har jeg valgt å studere Fretex Norge AS som er Norges største attføringsbedrift. Denne studien er hovedsakelig kvalitativ og baserer seg på intervju med avdelingsledere som var ansvarlig for den praktiske opplæring av nyansatte. Lean ble innført i Fretex med formål om å øke produktivitet og redusere sløsing med tid og ressurser. I dag bruker Fretex Lean-verktøyene 5S, forbedringstavle, A3, tavlemøter, standardisert arbeid og Gemba Walk. Implementeringsprosessen av Lean på landsbasis har vært en kontinuerlig prosess siden 2010. Avdelingene har startet opp fortløpende siden da og det gjenstår fortsatt noen få som foreløpig ikke har implementert Lean. Mine funn viser at Lean-verktøyene bidro til mer effektiv opplæring gjennom å gjøre den enklere, praktisk og operasjonsorientert. I tillegg hadde de visuelle egenskapene til verktøyene positiv effekt på opplæringen og 5S fungerte som fundament for de øvrige verktøyene og var kritisk for at opplæringen ble effektiv. Videre viser studien at Lean-verktøyene bidro til å sikre involvering av korttidsansatte. Ved at de ansatte ble gitt autoritet i form av medbestemmelsesrett og tilstrekkelig informasjon og kunnskap gjennom Lean-verktøy kunne de ta avgjørelser og jobbe selvstendig noe som bidro til involvering. Tavlemøter var et essensielt verktøy for involvering ettersom disse møtene var nøkkelforumet for å jobbe mot kontinuerlig forbedring med de ansattes medvirkning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: