Show simple item record

dc.contributor.advisorØberg, Gunn Kristin
dc.contributor.authorLeversby, Kine
dc.date.accessioned2014-08-28T05:07:38Zen
dc.date.accessioned2014-10-30T11:43:12Z
dc.date.available2014-10-30T11:43:12Z
dc.date.issued2014-05-07
dc.description.abstractBakgrunn: Barn og unge som rammes av Friedreichs ataksi er ofte tidlig i kontakt med helsetjenesten, og fysioterapeuter har da en sentral rolle i forhold til vedlikeholdene tiltak og forebyggende trening. Sykdommens progredierende forløp gjør at vanlige fysioterapeutiske mål om funksjonsbedring og fremgang ikke er å forvente. Per i dag finnes det ingen kurativ behandling for Friedreichs ataksi, og det er lite dokumentert kunnskap om hva som er rett fysioterapeutisk tilnærming i møte med disse barna. Dette skaper utfordringer for lokale terapeuter som ofte står alene i oppfølgingen og utarbeidelsen av tiltak. Hensikt: Å få økt innsikt i fysioterapeuters erfaringer vedrørende det å jobbe med barn og unge med den progredierende sykdommen Friedreichs ataksi. Fokus har rettet seg mot mulige utfordringer disse fysioterapeutene stilles ovenfor i deres fagutøvelse og hvordan de takler utfordringene de eventuelt møter. Metode og materiale: Et kvalitativt semistrukturert intervju ble valgt som forskningsmetode, og tre fysioterapeuter med erfaring innen klinisk behandling av barn eller ungdom med Friedreichs ataksi ble intervjuet. Studien er forankret i en fenomenologisk hermeneutisk vitenskapstradisjon. Kunnskapsbidrag: Fysioterapeutenes erfaringer viste i stor grad å dreie seg om usikkerhet. Usikkerheten kom blant annet som svar på manglende dokumentert kunnskap om hva som er rett og galt å gjøre i møte med disse barna. Fysioterapeutene føler på et forventningspress om å gjøre det som er riktig, og i mangel på dokumentert forskningskunnskap vektlegges i stor grad erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap i utarbeidelse av fysioterapitiltakene. Sykdommens progresjon forsterker fysioterapeutenes følelse av usikkerhet og maktesløshet, og er med på å true deres faglige identitet. Tverrfaglig og kollegialt samarbeid trekkes frem som viktig tiltak for å kunne sikre den enkeltes faglige identitet på best mulig måte, og styrke vedkommende i den videre fysioterapeutiske oppfølgingen. Sentralt i oppfølgingen ligger respekt for den unge og dens families autonomi. Etiske dilemmaer oppstår når autonome valg er i kontrast med faglige anbefalinger. Ved slike dilemmaer kan det å lytte til den unges fortelling bidra til en økt forståelse for dennes valg og ønsker, og danne et bedret grunnlag for å besvare etiske dilemmaer. Informantene erfarer det vanskelig å åpne opp for å lytte til den andre, da de ikke vet hva de skal svare. Ved å være tilstede og lytte, og anerkjenne den unges følelser kan man bidra til at den unge får det bedre med seg selv. Sentrale elementer i fysioterapien blir derfor å skape tillit til den unge, og være tilgjengelig, gi tid og rom, og være sensitiv og lydhør til dennes fortellinger. Nøkkelord: Friedreichs ataksi, utrygghet, autonomi, kunnskap, samtale.en
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/6790
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_6390
dc.language.isonoben
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHEL-3990en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807en
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807en
dc.titleFysioterapi for barn og unge med Friedreichs Ataksi. En kvalitativ intervjuundersøkelse basert på fysioterapeuters erfaringeren
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)