"Det enkelte barnet er ikke vant til det". En kvalitativ studie av helsesøstres arbeid med skilsmissebarn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7085Dato
2014-05-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Pedersen, Anne-RandiSammendrag
Målet med studien var å komme i dybden på sentrale kjennetegn ved helsesøstres arbeid med skilsmissebarn. Det er blitt gjennomført fem kvalitative intervjuer som blir sett i lys av et hermeneutisk perspektiv for å hjelpe meg til en dypere forståelse. Teori om forebyggende- og helsefremmende arbeid utgjør mitt teoretiske perspektiv. Materialet viser at helsesøstrene i skolehelsetjenesten opplever begrensninger i forhold til å komme i posisjon til å veilede foreldre om ivaretakelsen av deres barn i en skilsmisse. Funnene viser også at det er uklare grenser i helsesøsters ansvarsnivå i forhold til denne problematikken. Helsesøstrene var også opptatte av hvordan de gjennom å finne skilsmissebarnets perspektiv kunne hjelpe de til mestring av sin situasjon. I tillegg var det nødvendig å bruke skjønn for å vurdere i hvilken utstrekning barnet selv kunne sette begrensninger for foreldrenes kjennskap til sine tanker og vansker. Empirien viser også at helsesøstrene i stor grad var avhengige av lærere for å fange opp skilsmissebarna som slet i skolehelsetjenesten.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: