Muligheter og barrierer for økt salg av ferske laksefileter til Kina
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7120Dato
2014-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Fredagsvik, Eirik VatnSammendrag
I denne masteroppgaven i fiskeri- og havbruksvitenskap har jeg undersøkt muligheten for en økning av norsk eksport av ferske filetprodukter av atlantisk laks (Salmo salar) til det kinesiske markedet med hovedfokus på storbyen Shanghai. Bakgrunnen er et ønske om å få belyst hvorfor det ikke eksporteres pre-rigor fileterte lakseprodukter til matvarekjeder i Kina på samme måte som til andre asiatiske land som Japan, Sør-Korea, Indonesia, Malaysia og Singapore.
Jeg har sett på både markedsmuligheter og barrierer knyttet til produktegenskaper (slik de oppfattes av importører og sjømatforhandlere) og kostnadsmessige forhold (knyttet til frakt og utnyttelse av biprodukter). Datagrunnlaget er fremskaffet gjennom offentlig statistikk og publikasjoner, samt intervjuer med distributører langs hele verdikjeden fra oppdretter til sluttforbruker av laks. I Kina intervjuet jeg 16 respondenter i Shanghai, som samlet representerte om lag 56 % av importmarkedet for atlantisk laks i Kina i 2012.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: