Show simple item record

dc.contributor.advisorSkinningsrud, Tone
dc.contributor.authorOlsen, Rigmor
dc.date.accessioned2015-03-12T13:03:20Z
dc.date.available2015-03-12T13:03:20Z
dc.date.issued2014-11-01
dc.description.abstractDette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet et sterkere fokus på forskning og på samspillet mellom teori og praksis. Som et tiltak for å oppnå dette, er det innført en obligatorisk praksisrelatert bacheloroppgave for lærerstudenter i det tredje studieåret. Dette arbeidet karakteriseres som et FoU-arbeid. Ved UiT har man valgt aksjonslæring og aksjonsforskning som forskningsstrategi for dette studentarbeidet. Det betyr at studentene skal gjennomføre en aksjon i praksisfeltet med tanke på endring av undervisning. Aksjonen skal danne grunnlaget for studentens bacheloroppgave. Med utgangspunkt i Goodlad sin læreplanforståelse analyseres sentrale styringsdokumenter. Partnerskap er sentralt i aksjonsforskning og aksjonslæring, og her brukes Andreassen (2014) sin analyse av hvilke typer aksjonsforskning og partnerskap de interne planene ved UiT forventes å ha. Praksissituasjonen blir også belyst i lys av en «aktør og struktur» -modell, slik den oppfattes innenfor kritisk realisme. Modellen er basert på Archer. Til slutt trekkes Bourdieu sine begreper sosiale felt og symbolsk kapital inn i sammenheng med universitetsskoleprosjektet som er sprunget ut av «Pilot i Nord».en_US
dc.descriptionPDFen inneholder en litt endret versjon av oppgaven.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7443
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7009
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectForskningsbasert lærerutdanningen_US
dc.subjectUniversitetsskoleprosjekteten_US
dc.subjectForskende patnerskapen_US
dc.subjectPilot i Norden_US
dc.subjectAktør og strukturen_US
dc.subjectBacheloroppgaven i lærerutdannigenen_US
dc.subjectFoU i lærerutdanningenen_US
dc.subjectPraksislærerenen_US
dc.subjectAksjonslæringen_US
dc.titleForskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)