En rocka arena for sosial utvikling. En kvalitativ studie av rockebandet som arena for utvikling av sosial kompetanse hos ungdom med sammensatte lærevansker
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7550Date
2014-11-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne oppgaven handler om utvikling av sosial kompetanse og på hvilke arenaer man kan se en slik utvikling. Sosial kompetanse er noe man opparbeider seg gjennom oppveksten ved blant annet å samhandle og samarbeide med andre mennesker i ulike situasjoner og på ulike arenaer. Musikk er en slik arena hvor man for eksempel i et band samarbeider om begrepet samspill for å sammen formidle et felles budskap gjennom musikken. Det jeg ønsker å se på i denne oppgaven er nettopp dette og har dermed kommet frem til problemstillingen: ”Bandet som arena for utvikling av sosial kompetanse for ungdommer med sammensatte lærevansker”.
Formålet med prosjektet er å finne ut om musikk og bandmiljøet som dannes ved samspill i læringssituasjon har positiv effekt for utvikling av sosial kompetanse for ungdommer med sammensatte lærevansker. Dette er en casestudie hvor jeg har studert en bandgruppe med ungdommer i målgruppen. Jeg har sett mine observasjoner i lys av blant annet Gundersens og Moynahans tanker om sosial kompetanse og presenterer resultatene fra undersøkelsen i lys av denne teorien.
Det fins ikke mye litteratur innenfor spesialpedagogikk som dreier seg om musikk utenfor musikkterapien, og derfor kan en studie som denne være et viktig bidrag. Som musikkpedagog som arbeider med utviklingshemmede eller mennesker med sammensatte lærevansker, er det viktig å ha en åpen holdning til egen pedagogikk og fremme inkludering og tilpasset opplæring.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: