Show simple item record

dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.authorKristoffersen, Magnus Langseth
dc.date.accessioned2015-03-18T08:53:51Z
dc.date.available2015-03-18T08:53:51Z
dc.date.issued2014-11-13
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om utvikling av sosial kompetanse og på hvilke arenaer man kan se en slik utvikling. Sosial kompetanse er noe man opparbeider seg gjennom oppveksten ved blant annet å samhandle og samarbeide med andre mennesker i ulike situasjoner og på ulike arenaer. Musikk er en slik arena hvor man for eksempel i et band samarbeider om begrepet samspill for å sammen formidle et felles budskap gjennom musikken. Det jeg ønsker å se på i denne oppgaven er nettopp dette og har dermed kommet frem til problemstillingen: ”Bandet som arena for utvikling av sosial kompetanse for ungdommer med sammensatte lærevansker”. Formålet med prosjektet er å finne ut om musikk og bandmiljøet som dannes ved samspill i læringssituasjon har positiv effekt for utvikling av sosial kompetanse for ungdommer med sammensatte lærevansker. Dette er en casestudie hvor jeg har studert en bandgruppe med ungdommer i målgruppen. Jeg har sett mine observasjoner i lys av blant annet Gundersens og Moynahans tanker om sosial kompetanse og presenterer resultatene fra undersøkelsen i lys av denne teorien. Det fins ikke mye litteratur innenfor spesialpedagogikk som dreier seg om musikk utenfor musikkterapien, og derfor kan en studie som denne være et viktig bidrag. Som musikkpedagog som arbeider med utviklingshemmede eller mennesker med sammensatte lærevansker, er det viktig å ha en åpen holdning til egen pedagogikk og fremme inkludering og tilpasset opplæring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7550
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7142
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2014 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectSpesialpedagogikken_US
dc.subjectSammensatte lærevanskeren_US
dc.subjectMusikalsk samspillen_US
dc.subjectRockebanden_US
dc.subjectSosial kompetanseen_US
dc.titleEn rocka arena for sosial utvikling. En kvalitativ studie av rockebandet som arena for utvikling av sosial kompetanse hos ungdom med sammensatte lærevanskeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)