Markedsføring av tannimplantater - et etisk perspektiv
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7622Date
2014-05-19Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Vi har sett på hvordan de fire største implantatprodusentene på det norske markedet presenterer produktene sine for potensielle kunder gjennom pasientbrosjyrer. Målet med oppgaven var å få en oversikt over om informasjonen er forståelig for ufaglærte, om brosjyrene samsvarer med pasientens behov og om informasjonen er tilstrekkelig til å kunne fatte en informert beslutning. For å finne svar på dette, har vi sett på pasientbrosjyrene til disse fire produsentene, lest gjennom relevante forskningsartikler og sett på aktuelle lover. Fra hver brosjyre har vi plukket ut noen påstander, og deretter fordelt dem i åtte kategorier. Senere har vi drøftet disse ut fra et etisk perspektiv, med god hjelp fra artiklene og pasientrettighets- og helsepersonelloven. Vi har konkludert med at brosjyrene er mangelfulle på flere områder og skaper en urealistisk forventning hos leseren. Informasjonen som fremgår er ikke tilstrekkelig for å ivareta pasientens integritet og autonomi. Brosjyrene bør, dersom de skal anvendes kun brukes som et supplement til informasjon.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: