Forskningsprosessen i kjemi – Utvikling og utprøving av et undervisningsopplegg i kjemi 2
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7633Dato
2014-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Olsen, Preben JohanSammendrag
Læreplanen i kjemi legger i stor grad opp til praktisk arbeid i faget. Forskning tyder på at skoleelever sliter med å lære av elevforsøk, særlig strever elevene med å knytte den praktiske delen av øvelsen opp mot fagteori. Denne oppgaven omhandler et undervisningsopplegg i kjemi 2, kalt syntese og analyse av dibenzalaceton. Målet med opplegget var å illustrere en helhetlig forskningsprosess for elevene, samtidig som det styrket elevenes teoretiske, praktiske og metodiske kompetanse i kjemi. Oppgaven presenterer didaktisk teori om praktisk arbeid i naturfagene og teori om de moderne analysemetodene opplegget berører, nemlig gasskromatografi (GC), massespektrometri (MS) og kjernemagnetisk resonans (NMR). Resultatene fra undersøkelsen tyder på at opplegget i stor grad styrker elevenes forståelse av de tre analysemetodene, særlig for de elevene som har noe forkunnskap om metodene fra før. Undersøkelsen peker samtidig på at det er problemer for noen elever å knytte den praktiske delen av opplegget opp mot tidligere lært teori. Totalt sett tyder undersøkelsen på at undervisningsopplegget er et godt utgangspunkt for læring av teoretisk kunnskap, praktiske ferdigheter og kunnskap om arbeidsmetoder i kjemi. I tillegg er opplegget med på å korte ned noe av avstanden elevene opplever mellom ”skolekjemi” og kjemi i ”virkeligheten”, gjennom å illustrere en helhetlig forskningsprosess på en god måte.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2014 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: