Den muntlige behandlingskulturen og IKT
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7734Dato
2012-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Folkvord, SiljeSammendrag
Bruk av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) fremmes som et helsepolitisk satsningsområde i helsetjenestene. Intensjoner er å bedre pasientflyt og samhandling mellom helsepersonell og å fremme faglig effektivitet og kvalitet. I Norge har alle offentlige sykehus innført Elektronisk Pasient Journal(EPJ). Behandlingsplan er en del av Elektronisk Dokumentasjon Sykepleie (EDS). Kvalitativ forskning på implementering av IKT i helse- og omsorgssektoren har vokst frem de senere årene. Flere av studiene viser at innføring av nye teknologiske hjelpemidler fører til endring i samarbeidsformer. Denne artikkelen analyserer hverdagssamhandling rundt utforming og bruk av behandlingsplan, i en tverrfaglig personalgruppe i en psykiatrisk sengepost. Valgt metode er feltarbeid over tre uker, med deltakende observasjon og halvstrukturerte intervjuer. Materialet drøftes ved hjelp av begreper fra samhandlingsanalyse, med vekt på analyse av hverdagspraksis i både den tverrfaglige – og pleiegruppen i avdelingen. Funnene viser at tradisjonelle ansvarsområder og samarbeidsformer i avdelingen, videreføres etter innføring av EDS. Muntlig informasjonsutveksling i møter og uformell samhandling i løpet av arbeidsdagen, er fortsatt mest sentralt i å sikre faglig kvalitet og effektivitet i avdelingen. Det er ikke etablert egne møter i avdelingen med mål om å samarbeide om behandlingsplan. EDS er pleiegruppens felles redskap, men utforming og oppdatering av planen fordeles individuelt, knyttet til roller i pleiegruppen.
Forlag
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2012 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: