dc.contributor.advisor | Olsen, Bror | |
dc.contributor.author | Alexandersen, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2015-06-18T08:29:06Z | |
dc.date.available | 2015-06-18T08:29:06Z | |
dc.date.issued | 2015-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen er et resultat av mitt masterprosjekt i sosialantropologi som ble påbegynt
våren 2014. Prosjektet tar for seg Buktafestivalen, en musikkfestival i Tromsø som jeg selv
var aktiv i, i løpet av feltarbeidet. Hensikten med prosjektet var å se på hvordan
organisasjonen til Buktafestivalen fungerte internt, og hvordan folk i organisasjonen forholdt
seg til de økonomiske vilkår i norsk og internasjonal festivalbransje. Det viste seg imidlertid
vanskelig å se på hvordan en festival med solid økonomi forholdt seg til trange tider. Fokuset
ble flyttet helt over til hvordan organisasjonen fungerte og hvordan folk i organisasjonen
forholdt seg til hverandre.
Avhandlingen tar utgangspunkt i to ”brudd” som fant sted i løpet av feltarbeidet. I
dette begrepet legger jeg at noe uventet og uvanlig skjedde i sosial integrasjon. ”Bruddene”
handlet om negative og avvisende reaksjoner til spørsmål om honorar og betaling.
”Bruddene” viste at det var vanskelig å snakke om, og begrepsfeste individuell motivasjon
knyttet til fellesskapsprosjekter.
Gjennom begrepet om økonomiske sfærer redegjør jeg for hvordan ulike aktiviteter i
Buktafestivalen er drevet av ulike motiver og av ulike behov. Ulike deler av organisasjonen
forholder seg til forskjellige aspekter ved festivaldriften. Jeg viser at det foregår ikke-
monetære transaksjoner som anses som viktigere og mer verdifulle enn rent økonomiske
transaksjoner. Å arrangere festival handler på mange måter om å skape fellesskap og
fellesskapsopplevelser. I organisasjonen til Buktafestivalen skapes fellesskapsfølelse gjennom
å reise på turer sammen og under selve gjennomføringen av festivalen. Det gir mening å
snakke om communitas i forbindelse med disse arrangementene da strukturen i
organisasjonen utjevnes og det skapes sterke følelser knyttet til fellesskap og samhold i en
egalitær kontekst.
Opprettholdelsen av festivalen blir et mål i seg selv, men å snakke om hvorfor det er
sånn er vanskelig. Det nærmeste man kommer er å henvise til at det er snakk om mektige
følelser og kjærlighet til Buktafestivalen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7753 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7342 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SOA-3900 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Social anthropology: 250 | en_US |
dc.title | «Å være med på noe». En studie av motivasjon og fellesskap i Buktafestivalen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |