Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7773Date
2014-12-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Søreng, SisselAbstract
Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen av elev – elevrelasjoner ulikt. I det ligger også en antakelse om at lærere arbeider ulikt med å bygge relasjoner i klasserommet. Problemstillingen er belyst ved å innhente data fra kvalitative intervju med lærere i grunnskolen og empirien er blitt vurdert opp mot aktuell forskning og teori. I tillegg til intervju har jeg valgt å ta for meg litteratur som omhandler relasjon, relasjonsutvikling og relasjonskompetanse. Fenomenet arbeid med å skape positive elev – elevrelasjoner vurderes i teori som viktig for en elevs læring og utvikling. Derfor har også teori som omhandler læring, utvikling og læringsmiljø blitt inkludert. Jeg har forsøkt å analysere meningsinnholdet i det materialet jeg har samlet og søkt å finne en mening i det lærerne forteller gjennom analyse og fortolking. Resultatene indikerer at lærere i stor grad anerkjenner positive elev – elevrelasjoners betydning for et godt læringsmiljø. Relasjonen mellom elevene anses å være læringsfremmende eller læringshemmende, alt ettersom om den oppleves som positiv eller negativ. Lærerne jeg intervjuet anser det som en stor del av deres yrkesutøvelse å arbeide med å utvikle positive elev – elevrelasjoner og alle verdsatte samarbeid og støtte fra kolleger i arbeidet med elev – elevrelasjoner. Undersøkelsen gir imidlertid ikke svar på omfanget og strukturen på arbeidet med elev – elevrelasjoner og den antyder at virksomme planer for proaktivt arbeid med sosial kompetanse har et utviklingspotensiale. Oppsummeringen er ment å være et svar på min problemstilling og kan forhåpentligvis gi et lite bidrag til en større forståelse for og innsikt i andre menneskers virkelighet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: