dc.contributor.advisor | Mary, Brekke | |
dc.contributor.author | Søreng, Sissel | |
dc.date.accessioned | 2015-06-21T12:58:02Z | |
dc.date.available | 2015-06-21T12:58:02Z | |
dc.date.issued | 2014-12-18 | |
dc.description.abstract | Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen av elev – elevrelasjoner ulikt. I det ligger også en antakelse om at lærere arbeider ulikt med å bygge relasjoner i klasserommet. Problemstillingen er belyst ved å innhente data fra kvalitative intervju med lærere i grunnskolen og empirien er blitt vurdert opp mot aktuell forskning og teori. I tillegg til intervju har jeg valgt å ta for meg litteratur som omhandler relasjon, relasjonsutvikling og relasjonskompetanse. Fenomenet arbeid med å skape positive elev – elevrelasjoner vurderes i teori som viktig for en elevs læring og utvikling. Derfor har også teori som omhandler læring, utvikling og læringsmiljø blitt inkludert. Jeg har forsøkt å analysere meningsinnholdet i det materialet jeg har samlet og søkt å finne en mening i det lærerne forteller gjennom analyse og fortolking. Resultatene indikerer at lærere i stor grad anerkjenner positive elev – elevrelasjoners betydning for et godt læringsmiljø. Relasjonen mellom elevene anses å være læringsfremmende eller læringshemmende, alt ettersom om den oppleves som positiv eller negativ. Lærerne jeg intervjuet anser det som en stor del av deres yrkesutøvelse å arbeide med å utvikle positive elev – elevrelasjoner og alle verdsatte samarbeid og støtte fra kolleger i arbeidet med elev – elevrelasjoner. Undersøkelsen gir imidlertid ikke svar på omfanget og strukturen på arbeidet med elev – elevrelasjoner og den antyder at virksomme planer for proaktivt arbeid med sosial kompetanse har et utviklingspotensiale. Oppsummeringen er ment å være et svar på min problemstilling og kan forhåpentligvis gi et lite bidrag til en større forståelse for og innsikt i andre menneskers virkelighet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/7773 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7356 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2014 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPEMG_06-007 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | relasjon | en_US |
dc.title | Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |