Elever med miljøhemming - hvordan opplever de sin skolehverdag? Hvordan formidler miljøhemmede elever i den videregående skolen at tilretteleggingen utøves i skolehverdagen? En hermeneutisk innholdsanalyse av avisartikler med miljøhemming som tema.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7780Date
2014-12-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Isaksen, Mona TauAbstract
Datamaterialet i denne masteroppgaven er avisartikler med temaet miljøhemming. Metoden er hermeneutisk innholdsanalyse. Fokuset rettes mot elevers/foreldres fortellinger: om/hvordan tilretteleggingen utøves i skolehverdagen i videregående, samt stigma og holdninger som kommer frem. Miljøhemming er en samlebetegnelse for ulike former for overfølsomhet for noe i miljøet. Dette gir uttalt sykdom og miljøet blir utilgjengelig (Aas, 2011). Tilstanden gjelder mennesker med allergi, hyperreaktivitet som astma, kjemisk miljøintoleranse eller multippel kjemisk sensitivitet. Miljøhemming skal ifølge NOU 2005: 8 Likeverd og tilgjengelighet, likestilles med andre funksjonshemminger. Jeg har diskutert hvorvidt miljøhemming er en funksjonshemming, og rettigheten til tilpasning i sammenheng med rammeverket. Hvorvidt elever med miljøhemming opplever tilrettelegging i skolehverdagen kan besvares todelt. Noen av fortellingene formidler at tilretteleggingen som eksisterer, primært beskriver individuelle tiltak. Systemiske former for tilrettelegging, fremstår som mer utfordrende tiltak for skolemyndighetene. Dette tolkes utfra fortellingene i åtte av ni artikler, som systemsvikt med hensyn på luftkvaliteten. En avisartikkel der elevene fortalte sin historie, resulterte i trakassering. Dette kan bety at skolemiljøet marginaliserer, tildeler stigma og fremstiller dem som annerledes. Fra ståstedet til alle miljøhemmede elever, vil en konklusjon være vanskelig å slå fast. Begrensningen ligger i empirien og metoden. Det kan finnes andre svar enn de jeg har funnet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: