Ressursakkvisisjon i akademisk entreprenørskap - En casestudie av en universitetsbedrift i oppstartsfasen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7781Date
2014-06-18Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Hammervold, LinnAbstract
Nettverk og relasjonelle bånd har vist seg å være avgjørende for nyetablerte bedrifter ved at de bidrar med tilgang på essensielle ressurser. For å lettere kunne utvikle bedrifter og dermed kommersialisere forskningsbasert kunnskap, er det derfor nyttig for akademiske entreprenører å vite noe om hvordan ressursakkvisisjon foregår. Videre har tidligere forskning gitt inkonsistente funn når det kommer til hvordan entreprenører utvikler og anvender nettverket i fremtredende faser. Oppgaven tar for seg forskning og teoretiske perspektiver som omhandler det ressursbaserte synet, ressurser, akademisk entreprenørskap, nettverk, bånd og generelle utfordringer for universitetsbedrifter i oppstartsfasen. Disse ble valgt som passende for å undersøke utvikling av nettverk for ressursakkvisisjon. Studien viser videre hvordan en universitetsbedrift som opererer i bygg og anleggsbransjen har gått frem i oppstartsfasen for å utvikle nettverket sitt, og hvordan det har bidratt med viktige ressurser for dem. Selve studien ble gjennomført ved individuelle dybdeintervjuer gjort av bedriftens entreprenører på Lysaker utenfor Oslo. Funnene i studien viser at utvikling av nettverk trolig har med type innovasjon å gjøre, fordi ulike innovasjoner krever ulike ressurser. Deretter ser det også ut til at suksessen med å oppnå ressurser kan ha en sammenheng med hvilken bransje det er snakk om, og at entreprenørenes egen driv har en betydning for hvordan de klarer seg. I dette tilfellet har en miks av sterke og svake bånd utgjort nettverket deres, med en vekt på utvikling av svake bånd. Dette har gitt dem essensielle ressurser som informasjon, kunnskap og kompetanse. Viktige aktiviteter utført i sammenheng med denne prosessen har innebært ringing, møter, reising, deltakelse på konferanser og arrangementer samt tilstedeværelse ute i bransjefeltet for å lære mest mulig. Det viser seg at bygg og anleggsbransjen i tillegg til BIM miljøet i Norge stort sett er uproblematiske for entreprenører med tanke på ressursakkvisisjon. Videre virker det likevel som at entreprenørene har opplevd flere av de utfordringene som teorien viser til i forbindelse med akademisk entreprenørskap og oppstartsfasen. Dette innebærer eksempelvis utfordringer knyttet til finansielle aspekter, legitimitet, erfaring og nyhetsgrad, samt interne forhold i bedriften. Slike utfordringer kan løses ved hjelp av ulike tilnærminger. Entreprenørene kan vise til sine sosiale relasjoner og uttrykke kvalitet ovenfor potensielle ressurstilbydere, leie ut egen kompetanse til andre bedrifter for å skaffe finansielle midler, samt ivareta interne bånd mellom bedriftens ansatte gjennom å opprettholde en løsningsorientert og god kommunikasjon. Nettverksutvikling gir tilgang på nødvendige ressurser i oppstartsfasen for entreprenører, såvel som uforutsette positive effekter man ofte ikke kan forutsi. Det sosiale samspillet som finner sted på ulike faglige arrangementer og gjennom sosiale media, viser seg også å være viktige arenaer for deltakelse med tanke på ressursakkvisisjon.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2014 The Author(s)
The following license file are associated with this item: