Students and social workers views on children's participation in the Norwegian child protection service.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/7795Åpne
Master thesis - Students and social workers views on children's participation in the Norwegian child protection service (PDF)
Dato
2015-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Harjo-Jensen, Iris RenateSammendrag
This master thesis exists in two parts – an article and additional text. The article is written in English while the additional text is written in Norwegian. The purpose of this quantitative study is to find differences in the views social work students and social workers have regarding children’s participation in the child protection service in Norway. This is important because student's views might affect the future of the child protection service, as they are tomorrow's workforce. Through measuring students and social worker's views on protection and participation, this study aims to: Investigate what differences exist between social work students and social workers regarding views on children’s participation in the child protection service, and secondly to conduct analysis to determine what may predict students and social workers views on participation and protection. This study is in part a replication of Vis et al (2012) study, and aims to compare results with their study in order to confirm if social worker students are greater advocates for child participation than social work professionals. The main findings are that there are no significant differences between social workers and students views on participation, or knowledge of communication methods with children. Students are however more inclined to agree with the protection factor, while social workers report a greater knowledge of the law. Views on children's participation was inferred by knowledge of the law and views on protection by age and work experience. . Denne masteroppgaven er delt inn i to deler – en artikkel og et tillegg. Artikkelen er skrevet på engelsk mens tillegget er skrevet på norsk. Det ble gjennomført en kvantitativ studie med mål om å finne forskjeller i barnevernarbeidernes og studentenes syns på barns medvirkning i barnevernet i Norge. Siden studentene er morgendagens arbeidskraft kan deres syn på barns medvirkning ha innvirkning på barnevernet i fremtiden samt dets fremtid. Gjennom å måle studentenes og barnevernarbeidernes synspunkter om beskyttelse og medvirkning vil denne studien undersøke hvilke forskjeller det er mellom sosial fag studenter og barnevernarbeideres syn på barns medvirkning i barnevernet. Det andre målet med denne studien er å finne hva som kan predikere respondentenes syn på barns medvirkning. Denne studien er delvis en replikasjon av Vis et al (2012) sin studie, og forsøker å sammenligne resultatene fra begge studiene for å se om studentene er større forkjempere for barns medvirkning enn sosialarbeiderne. Hovedfunnene i denne studien er at der ikke er noen statistisk signifikant forskjell mellom studentenes og barnevernansattes synspunkter på deltakelses faktoren, eller kunnskap om metodisk samtale med barn. Studentene har en større inklinasjon til å være enig med beskyttelsesfaktoren enn barnevern- og faglederne, mens de rapporterte å ha mer kunnskap om loven enn studentene. Synspunkter om barns medvirkning kan predikeres av kunnskap om loven, mens synspunkter om beskyttelse kan predikeres av alder og arbeidserfaring
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: