Mellom politisk styring og styrt politikk - En diskursanalyse av køprising som klimapolitisk virkemiddel
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7805Date
2015-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne oppgaven er en diskursanalyse av køprising som klimapolitisk virkemiddel. På tross av at det i dag hersker bred enighet om nødvendigheten av å redusere utslipp av klimagasser, peker mye på et økende gap mellom målsetninger og resultater på området. Samtidig er transport – og særlig veitrafikk – en stor og økende kilde til disse utslippene. Køprising er et virkemiddel som i lengre tid har vært omtalt og anbefalt i fagmiljø tilknyttet transport, og som i perioden mellom 2008 og 2013 ble knyttet opp i mot nasjonale klimamål og statlige løfter om økonomiske midler og samarbeid. Blant byområdene som hadde køprising på agendaen var Trondheim, Kristiansand og Bergen. I empirien inngår tekster knyttet til Framtidens byer, Belønningsordningen og byenes bypakker. Jeg benytter meg av en sosialkonstruktivistisk tilnærming i oppgaven, der jeg anser at det er ulike måter å tolke både klimaproblemet og køprising som virkemiddel på, og at representasjoner av forholdet mellom dem ikke materialiserer seg av seg selv. I oppgaven analyserer jeg tekster knyttet til forvaltningen av en statlig bytransportpolitikk, og sporer forandring i måten forholdet mellom køprising og klima kommer til uttrykk på. Hensikten med oppgaven er å belyse vilkår for interaksjon mellom ulike politiske og administrative myndighetsnivå i skjæringspunktet mellom et klima–, by– og transportpolitisk domene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: