Norwegian Air Shuttle ASA. Strategisk analyse og anvendelse av teori om prisdiskriminering
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7841Date
2015-05-26Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
An, WenAbstract
De fleste markeder preges av konkurranse fra aktører som tilbyr et like produkt, og konkurranseintensiteten økes for mange bedrifter i samme marked. For å styrke sin konkurranseposisjon i markedet, er det avgjørende at bedrifter har klart formulerte strategier.
Denne utredningen tar utgangspunkt i en spesifikk bedrift, Norwegian Air Shuttle ASA (heretter kalt Norwegian), som er et norsk flyselskap som driver kommersielle ruteflygninger. Jeg kom over en interessant artikkel kalt ”NORWEGIAN AIR SHUTTLE - en aktør fra et høykostland i en lavkostbransje” (Moen, 2014), som gjorde meg interessert i et strategiperspektiv på konkurransemessig posisjonering i organisasjoner. Jeg valgte dermed å fordype meg i hvordan kostnadslederstrategi har fungert fra Norwegians implementering i 2003 fram til i dag, hvilke erfaringer selskapet har gjort seg på veien, og hvilke prisdiskriminerings-strategier selskapet har anvendt.
Tema for utredningen omhandler hvordan den valgte strategien gir selskapet et betydelig konkurransefortrinn. Gjennom studien har jeg hatt fokus på å finne Norwegians konkurransefortrinn sammenlignet med andre aktører i lavprisbransjen. Dette har jeg gjort både ved hjelp av relevant teori på området, og jeg har samlet inn og analysert informasjon om Norwegian sin virksomhet.
Nøkkelord: Norwegian, strategisk analyse, prisdiskriminering.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: