Show simple item record

dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorTorsvik, Øyvind
dc.date.accessioned2015-07-10T13:20:43Z
dc.date.available2015-07-10T13:20:43Z
dc.date.issued2015-06-01
dc.description.abstractBakgrunnen for denne oppgaven er TV-distributørers praksis av tvungent koblingssalg av TV og bredbånd. Dette er en praksis som i dag vurderes fra et juridisk ståsted, og som sannsynligvis vil opphøre over tid. Formålet med denne oppgaven er å skape en forståelse av hvorfor aktørene praktiserer dette i dag, og hvordan de vil tilpasse seg når epoken er over. Dette blir gjennomført basert på tilgjengelig litteratur om bundling, en presentasjon av dagens TV- og bredbåndmarked, samt en gjennomgang av konkurranseregler for bundling. Utredningen viser at det trolig er flere grunner for dagens praksis. Av disse er kostnadsbesparelser, avskrekkelse av rene TV-distributører, redusert konkurranse mot rene bredbåndsdistributører, og prisdiskriminering sannsynlige motiver. Motivene kostnadsbesparelser og prisdiskriminering vil alltid kunne være tilstede, mens avskrekkelse og redusert konkurranse avhenger av tilstrekkelig markedsmakt i TV- og bredbåndsmarkedet. Utredningen viser at aktørene ofte har markedsmakt i bredbåndsmarkedet ved høye bredbåndskapasiteter. Videre vil tvungent koblingssalg blant TV-distributørene trolig samlet ofte være en dominerende praksis i byer og tettbebygde strøk. Oppgaven påviser at dagens litteratur er uklar på hvordan en eventuell ny tilpasning vil påvirke konkurransen og aktørenes tilpasning i markedet. Av nye strategier som kan være attraktive for aktører som tilbyr både TV og bredbånd, blir en tie-in eller «mixed» bundling foreslått. Hvordan rene TV og bredbåndstilbydere vil ønske å posisjonere seg til dette, sier derimot ikke dagens litteratur noe om. I den forstand har denne utredningen bidratt til å belyse et område innenfor bundlinglitteraturen, som kunne trengt mer oppmerksomhet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/7852
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_7440
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2015 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.subjectbundlingen_US
dc.subjectkoblingssalgen_US
dc.subjectTVen_US
dc.subjectbredbånden_US
dc.titleTvungent koblingssalg av TV og bredbånd i Norge. Et konkurransemessig perspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)