Klasseledelse og undervisningsforstyrrende atferd. Hvordan arbeider lærere gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkluderende og tilpasset opplæring
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/7984Date
2015-06-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Muri, HildeAbstract
Problemformuleringen søker svar på hvordan lærere arbeider gjennom klasseledelse for å sikre elever med undervisningsforstyrrende atferd inkludering og tilpasset opplæring.
Undersøkelsen er kvalitativ med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Datainnsamlingsmetoden er intervju av tre kontaktlærere på femte til syvende klassetrinn.
Funnene viser at lærerne arbeider aktivt for å hindre at elever med undervisningsforstyrrende atferd blir skjøvet ut av gruppen, og at alle skal være likeverdig inkludert i et fellesskap. Lærerne tilpasser opplæringen slik at eleven kan utvikle seg fra sitt eget ståsted og oppnå mestringsfølelse faglig, sosialt og kulturelt. Dette er virkemidler for å motivere elevene, og for å skape et godt læringsfellesskap. Lærerne arbeider systemrettet framfor individrettet, og deres lederstil er forebyggende. De bygger positive og støttende relasjoner mellom lærer og elev, og har klare forventninger til elevene. Dialog blir omtalt som meget viktig, og den brukes aktivt for å bygge opp tillit, respekt og forståelse mellom lærer og elev. Undersøkelse viser at for å inkludere elever med undervisningsforstyrrende atferd og gi dem tilpasset opplæring kreves en tydelig klasseleder som setter en tydelig, trygg og forutsigbar ramme for skolehverdagen. Dette må lærerne gjøre samtidig som de utviser respekt, tillit og sensitivitet ovenfor eleven, med et glimt i øyet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2015 The Author(s)
The following license file are associated with this item: