dc.contributor.advisor | Sørensen, Yvonne | |
dc.contributor.author | Aronsen, Frederic | |
dc.date.accessioned | 2015-09-16T15:23:02Z | |
dc.date.available | 2015-09-16T15:23:02Z | |
dc.date.issued | 2015-05-14 | |
dc.description.abstract | I masteroppgaven fokuseres det på alternativ muntlig kommunikasjon i matematikkundervisningen for elevene. Hensikten med undersøkelsen var å få en forståelse for hvordan det tradisjonelle IRF kommunikasjonsmønsteret (Lemke 1990:8, Grevholm 2013:241), som tradisjonelt er blitt brukt i matematikkundervisningen, kan endres ved at lærer legger til rette for alternativt muntlig kommunikasjon i matematikkundervisningen. Problemstillingen er: Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for alternativ muntlig kommunikasjon i matematikkundervisningen? Det blir brukt teori som omhandler et tradisjonelt kommunikasjonsmønster og alternative kommunikasjonsmønstre for å belyse bruken av de ulike mønstrene, og hvordan de kan fungere i undervisningen.
Undersøkelsen er forankret vitenskapsteoretisk under det konstruktivistiske perspektivet (Postholm 2005:20). Det er brukt kvalitative forskningsmetoder som strukturert observasjon og filmopptak. Utvalget bestod av en gruppe elever. Ved bruk av observasjon var det mulig å erfare hvilke aktiviteter som førte til utvikling av elevenes læring. Aksjonslæring er valgt som tilnærming i undersøkelsen. Hensikten med aksjonslæring er å lære i og av det som skjer i praksisfelte (Tiller 2006:52).
Som analytisk tilnærming ble det brukt personsentrerte og temasentrerte analytiske tilnærminger (Thagaard 2009:149). De valgte alternative redskapene for å legge til rette for alternativ muntlig kommunikasjon fungerte godt i forhold til å holde fokus på kommunikasjonen i undervisningen. John Van De Walle sin trefase struktur for gjennomføring av undervisningen omhandler førfasen, underfasen og etterfasen (Van De Walle et al. 2010:51). Denne strukturen var et godt redskap for muntlig kommunikasjon. Videre ble Suzanne Chapin sine fem prinsipper brukt som redskap for å legge til rette for å praktisere alternativ muntlig kommunikasjon (Chapin et al. 2003:105-108), samt at hennes fem ”talk moves” ble brukt som redskap for å praktisere alternativ muntlig kommunikasjon (Chapin et al. 2003:13-15).
Resultatene fra undersøkelsen viste at det var mulig å praktisere alternativ muntlig kommunikasjon i matematikkundervisningen. De redskapene som var valgt for utprøving av et alternativ muntlig kommunikasjon, bidro til at det var mulig å kjenne igjen bruk av alternative muntlige kommunikasjonsmønstre, og når det ble tatt i bruk et tradisjonelt IRF kommunikasjonsmønster. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/8086 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-uit_munin_7668 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2015 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | en_US |
dc.title | Alternativ muntlig kommunikasjon i matematikk. Fra et tradisjonelt til et alternativt muntlig kommunikasjonsmønster | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |